معرفی علت‌های گوناگون ایجاد سرطان حنجره

سرطان حنجره یکی از انواع سرطان‌ها بوده که نادر هم می‌باشد، در این سرطان سلول‌های بدخیم در حنجره و بخش صدا رشد می‌کنند. سیگار کشیدن و مصرف الکل عامل اصلی ایجاد سرطان حنجره به حساب می‌آیند. بر اساس اعلام رسمی انجمن سرطان آمریکا موارد مربوط به سرطان حنجره در حال کاهش بوده و دلیل عمده آن را ترک سیگار توسط افراد مختلف می‌دانند. این نوع سرطان در افراد مسن بیشتر اتفاق می‌افتد و در افراد زیر 40 سال نادر می‌باشد، مردان 4 برابر بیشتر از زنان در معرض سرطان حنجره می‌باشند، در این مقاله قصد داریم به بررسی این نوع از سرطان بپردازیم.

سرطان حنجره

بررسی علت‌های شکل‌گیری سرطان حنجره

سرطان زمانی رخ خواهد داد که سلول‌های بدن بدون وجود کنترل دچار برخی فعل و انفعالات شوند، در حقیقت سلول‌ها با یک منطق خاص و کنترل شده‌ای شروع به اضافه شدن و یا تقسیم شدن می‌کنند، زمانی که بدن نیازی به سلول جدید نداشته باشد و این مسئله از کنترل خارج گردد مسلما شاهد تولید سلول‌های جدید خواهیم بود که در ادامه منجر به ایجاد نوعی تومور می‌شوند، سلول‌های سرطانی می‌توانند به بافت‌های مجاور حمله کنند و همچنین به سایر بخش‌های بدن نیز گسترش یابند، توجه داشته باشید که تومور خوش‌خیم گسترش نمی‌یابد. ابتدا بهتر است برای بررسی سرطان حنجره به معرفی حنجره بپردازیم، حنجره به سه بخش اصلی تقسیم خواهد شد:

  • بافت بالای دهانه حنجره
  • بخش میانی که تارهای صوتی وجود دارند
  • بافت متصل‌کننده هوا به ریه

سرطان حنجره امکان دارد در هر قسمت از این بخش بدن ایجاد شود اما احتمال شکل‌گیری آن در دهانه حنجره بیشتر است. دیواره‌های داخلی حنجره دارای سلول‌هایی هستند و اکثر سرطان‌ها نیز از همین قسمت اتفاق می‌افتد، بد نیست بدانید که امکان گسترش این نوع سرطان در پشت زبان، بخش‌هایی از گردن و یا گلو، ریه‌ها و سایر قسمت‌های بدن هم وجود خواهد داشت.

شیوه‌های تشخیص بیماری سرطان حنجره

سرطان حنجره

از آنجایی که سرطان در این ناحیه قابل لمس و حتی قابل مشاهده است، بیوپسی را می‌توان به عنوان یکی از روش‌های بسیار خوب و موثر در زمینه تشخیص دانست. پزشکان می‌توانند از طریق لارنگوسکوپ (دوربین کوچک و روشن) به مشاهده محل موردنظر و احتمالی وجود تومور بپردازند.

منبع: آسان طب



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : دو شنبه 1 مرداد 1397برچسب:سرطان حنجره,سلول‌های بدخیم, | 15:0 | نويسنده : Bahar |