اسکوربوت که به عنوان کمبود ویتامین C نیز شناخته می‌شود می‌تواند منجر به کم‌خونی، بی‌حوصلگی، خستگی، خونریزی، درد در اندام‌ها به ویژه پاها، تورم در برخی از قسمت‌های بدن، زخم شدن لثه‌ها و نابودی دندان‌ها شود. این بیماری نادر است خصوصا در مناطقی که نان و غلات غنی شده همیشه در دسترس باشد اما هنوز هم می‌تواند بر افرادی که به مقدار کافی ویتامین C مصرف نمی‌کنند، تاثیر بگذارد.

اسکوربوت

اطلاعاتی در رابطه با بیماری اسکوربوت

علائم این بیماری از کمبود ویتامین C در بدن نشات گرفته و در صورت عدم درمان می‌تواند زندگی فرد را تحت شعاع قرار دهد. اسکوربوت با مصرف خوراکی یا وریدی مکمل‌های ویتامین C قابل درمان می‌باشد. ویتامین C یا اسید اسکوربیک جزو مواد مغذی ضروری بدن به شمار می‌روند و در توسعه و عملکرد چندین ساختار و عملکرد‌های بدن نقش مهمی ایفا می‌کنند که در این قسمت به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • تشکیل منظم کلاژن؛ نوعی پروتئین است که به ساختار بافت همبند بدن و ثبات آن کمک می‌نماید
  • کلسترول و متابولیسم پروتئین
  • جذب آهن
  • اقدامات آنتی اکسیدانی
  • التیام زخم
  • ایجاد انتقال دهنده‌های عصبی مانند دوپامین و اپی نفرین

عوامل خطرساز اسکوربوت در افراد

اسکوربوت

بدن نمی‌تواند ویتامین C را تولید کند به همین خاطر فرد باید تمام ویتامین‌های C خود را از طریق غذا، نوشیدنی و یا مصرف مکمل‌ها به دست آورد، از این رو کاملا واضح است که اکثر افراد مبتلا به اسکوربوت دارای دسترسی به میوه‌ها و سبزیجات تازه یا رژیم غذایی سالم نمی‌باشند. این بیماری بسیاری از مردم کشورهای در حال توسعه را تحت تاثیر خود قرار داده و خطر ابتلا به این بیماری را افزایش خواهد داد.

منبع: آسان طب



تاريخ : جمعه 29 تير 1397برچسب:اسکوربوت,کمبود ویتامین C, | 21:41 | نويسنده : Bahar |

پوپل نوعی میوه است که از درخت نخل هندی به عمل می‌آید. از دیگر نام‌های این میوه آجیلی می‌توان به اسامی مانند فوفل و پشگلک اشاره کرد. درختان این گونه بیشتر در نواحی استوایی اقیانوس آرام (ملانزی و میکرونزی)، جنوب شرقی و جنوب آسیا و بخش‌هایی از شرق آفریقا رشد می‌کنند. استفاده از این میوه‌ها تاثیرات شگفت انگیزی بر روی بدن می‌گذارد و به همین دلیل است که نسخه‌های زیادی در طب سنتی آسیای شرقی مربوط به پوپل می‌شود. در سال‌های اخیر، تمرکز بیشتری بر روی این میوه شده و تحقیقات زیادی بر روی آن صورت گرفته است. ما در این مقاله شما را با نتایج برخی از مهم‌ترین این تحقیقات آشنا می‌کنیم.

 پوپل

خواص پوپل

همان طور که اشاره کردیم این میوه یکی از مهم‌ترین نسخه‌های دارویی در طب سنتی آسیای شرقی به شمار می‌رفته است. خواص درمانی بسیاری را به این میوه نسبت می‌دهند که بیشتر آنها ریشه در آنتی اکسیدان های قدرتمند آن دارد. تنها نکته‌ای که در مورد پوپل باید رعایت کرد، دوز مصرفی است، چرا که در این میوه، ماده‌ای به اسم آرروکلین وجود دارد. آروکلین موجب تغییرات بافتی در مخاط دهان می‌شود. اگر میزان آروکلین از حد خاصی بیشتر شود، ممکن است آسیب‌های جدی به شما وارد شود. خانم‌های باردار و شیرده و اطفال زیر 9 سال به هیچ وجه نباید از این میوه استفاده کنند.

افزایش اشتها

یکی از رایج‌ترین فواید استفاده از پوپل افزایش اشتها است. همان طور که در بالا نیز اشاره شد در این میوه آروکلین وجود دارد که بر روی مخاط دهان تأثیر می‌گذارد. تحقیقات نشان می‌دهد که این ماده بزاق را افزایش می‌دهد. امروزه دانشمندان دریافته‌اند که افزایش سطح بزاق با افزایش اشتها رابطه مستقیم دارد. در سال 2008 آزمایشی با شرکت 120 داوطلب صورت گرفت. به هر کدام از این افراد 70 گرم پوپل داده شد. بیش از 120 نفر از آنها اذعان کردند که بعد از مصرف این ماده احساس گرسنگی در آنها تشدید شده است.

 پوپل

سم زدایی بدن

پزشکان طب سنتی هندی همواره از پوپل برای تصفیه خون استفاده می‌کردند. راهب‌های بودایی نیز اعتقاد دارند این میوه روح را از شر آلودگی‌ها حفظ می‌کند. در این میوه طیف گسترده‌ای از آنتی اکسیدان های قدرتمند وجود دارد. این آنتی اکسیدان ها، کبد که یکی از مهم‌ترین اندام‌ها در سم زدایی بدن و تصفیه آلودگی‌ها می‌باشد را از شر آسیب‌های استرس اکسیداتیو رادیکال‌های آزاد در امان نگه می‌دارند. این کار به حفظ سلامت کبد کمک کرده و سم زدایی را در بدن شما بهبود می‌بخشد. همچنین جالب است بدانید که پوپل یکی از قدیمی‌ترین روش‌های درمان انگل است.

منبع: آسان طب



تاريخ : جمعه 29 تير 1397برچسب:پوپل,میوه آجیلی, | 21:29 | نويسنده : Bahar |

گل آستر یا گل ستاره‌ای یکی از گل‌های زیبا و محبوبی است که اکثر گونه‌هایش دارای گل‌های ریز و ستاره‌ای شکل سفید، آبی و طلایی رنگ است. برخی گونه‌هایش گل‌های درشتی دارد و مانند گل داوودی، گلدهی را در روزهای کوتاه انجام می‌دهد. داشتن گل و گیاه در باغ و منزل و نظاره هر روزه آن‌ها می‌تواند به دمیده شدن نشاط و شادابی در زندگی کمک زیادی کند از این رو در این مقاله قصد داریم تا به معرفی و بررسی شیوه های کاشت و نگهداری گل آستر بپردازیم.

آشنایی با گل آستر

گل های این گیاه اغلب از 2.5 تا 5 سانتی متر قطر دارند. اواخر بهار تا اواسط پاییز زمان شکوفایی و رویش گونه های مختلف گل آستر است. ارتفاع گل های آستر بر حسب گونه از 20 میلی متر تا حدود 2 متر متفاوت است.

گونه های معروف گل آستر

  1. آستر آلپی
  2. آستر ایتالیایی
  3.  آستر طلایی
  4. آستر تاتاری
  5. آستر دریایی

آستر آلپی

گل آستر

آستر آلپی یکی از محبوب ترین گونه های گل آستر است که بومی کوهستان های قاره سبز است. همانطور که از اسم این گونه می توان حدس زد این گل در واقع متعلق به کوهستان آلپ است، رشد این گونه بین 15 تا 30 سانتی متر می باشد. گل های آن به رنگ های صورتی، سوسنی، بنفش روشن و بنفش تیره، آبی و سفید دیده می شوند. دوران شکوفایی گل آستر آلپی اواخر بهار تا اوایل تابستان است.

آستر ایتالیایی

گل آستر

ارتفاع ایتالیان آستر یا آستر ایتالیایی بین 20 تا 50 سانتی متر است و گل هایش رنگ سوسنی دارند. دوران شکوفایی و گلدهی آن از اواسط تابستان تا اواسط پاییز شروع می شود.

منبع: آسان طب



تاريخ : جمعه 29 تير 1397برچسب:گل آستر,نگهداری گل, | 21:23 | نويسنده : Bahar |
خرنوب یکی از از مهم‌ترین انواع گیاهان دارویی است که به خانواده باقلاییان تعلق دارد. مدارک حاکی از این است که استفاده از این گیاه قدمتی 5 هزار ساله دارد. در برهه‌ای از تاریخ نیز از شیره این گیاه بجای شکر در پخت شیرینی و کیک استفاده می‌شده است. نام این گیاه برگفته از یکی از تاریخی‌ترین زبان‌های دنیا یعنی اکدی می‌باشد. با اینکه خرنوب در طیف گسترده‌ای از سرزمین‌ها فراوانی دارد اما از مهم‌ترین کشورهای پرورش دهنده آن می‌توان به ایتالیا، اسپانیا، مراکش و ترکیه اشاره کزد. ما در این مقاله قصد داریم شما را به صورت کامل به خواص این گونه تاریخی آشنا کینم.

 

خرنوب

خواص خرنوب

همان طور که اشاره شد، خرنوب یکی از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی است. خواص درمانی بسیاری را به این گیاه نسبت داده‌اند چرا که سرشار از مواد مغذی مانند کلسیم، روی، پتاسیم، فسفر، ویتامین K، ریبوفلاوین و ویتامین E وجود دارد. امروزه دانشمندان دریافته‌اند که نزدیک به 35٪ از مواد موجود در خرنوب را کربوهیدرات‌هایی با ساختار مولکولی ساده و 40٪ آن از نشاسته با ساختار مولکولی پیچیده تشکیل شده است. به همین دلیل است که بسیاری پیشنهاد می‌دهند از دانه‌های این گیاه بجای کاکائو استفاده کنید چرا که فاقد کافنوئیدهای کاکائو می‌باشد. دکتر استیون برندج از جمله کسانی است که بر روی ارزش غذایی این ماده تاکید دارد و چندید مقاله نیز در این زمینه منتشر کرده است.

جلوگیری از سرطان

یکی از مهم‌ترین فواید این گیاه جلوگیری از سرطان است. اصلی‌ترین دلیل برای این امر نیز محتوای بالای پلیفنولی آن می‌باشد که به مانند یک آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند و شما را در مقابل آسیب‌های رادیکال‌های آزاد در امان نگه می‌دارد. آرد دانه خرنوب، یکی دیگر از محصولات جانبی این گیاه مفید، به طور مستقیم با فعالیت سیتوتوکسیک در بدن مرتبط است. ابن بدان معنی است که مصرف این ماده می‌تواند سلول‌های سرطانی را نابود کند چرا که برای آنها سمی است. از مهم‌ترین سرطان‌هایی که می‌توان با استفاده از مصرف خرنوب درمان کرد، سرطان دهانه رحم می‌باشد.

 

خرنوب

بهبود هضم

به عنوان یک منبع غنی فیبر، این ماده می‌تواند به تقویت سلامت هضم کمک کند. فیبر باعث افزایش حرکات روده و تحریک منظم، ترشح اسید معده و حرکت پرستوالتی می‌شود. همه این موارد به داشتن یک سیستم گوراشی سالم کمک کرده و باعث پیشگیری از شرایط جدی‌تر می‌شوند. علاوه بر این، از آنجا که این فیبر نامحلول بوده، می‌تواند مایعات را جذب کرده و به جلوگیری از شل شدن مدفوع و اسهال کمک کند. پودر خرنوب یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های درمان اسهال محسوب می‌شود.

منبع: آسان طب



تاريخ : سه شنبه 26 تير 1397برچسب:خرنوب,گیاهان دارویی, | 19:45 | نويسنده : Bahar |

گل پرنده بهشتی یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین گل‌هایی است که در تمام گل فروشی‌ها می‌توان آن را دید. نگهداری از گل پرنده بهشتی در خانه هم ممکن است، اما فضای باز برای رشد آن بهتر است. تمام گونه‌های این گل، دائمی و همیشه سبز هستند و نسبت به سرما حساسیت دارند. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی و بررسی شیوه‌های نگهداری از گل پرنده بهشتی بپردازیم تا شما نیز بتوانید این گل زیبا را پرورش دهید.

گل پرنده بهشتی

آشنایی با گل پرنده بهشتی

خواستگاه این گل که تنها پنج گونه دارد، جنوب آفریقا است. گونه های مختلف گل پرنده بهشتی همگی دائمی هستند و سرما آن ها را اذیت می کند. ارتفاع این گل تا یک متر می رسد و در نواحی که آب و هوای معتدل دارند باید برایش شرایط گلخانه ای فراهم شود.

برگ های این گل زیبا نسبتا روشن هستند و دمبرگ درازی به اندازه چهل و پنج سانتی متر قرار دارند. علت نام گذاری این گل به گل پرنده بهشتی آن است که این گل پس از این که کاملا باز می شود شکلی شبیه یک پرنده در حال پرواز به خود می گیرد.

تکثیر گل پرنده بهشتی

گل پرنده بهشتی از این شیوه ها تکثیر می شود: کاشت بذر، تقسیم ریزوم و جداسازی پاگیاه. در میان این روش ها تقسیم پاگیاه بهترین گزینه است. بذرهای گل پرنده بهشتی در بهار کشت می شوند و پایه های بذری در 11 تا 13 ماه نخست در گلدان نگهداری می شود. از سومین سال رشد، گیاه زندگی در محل اصلی (باغ یا باغچه) را شروع می کند. بهتر است خاکی که گیاه قرار است در سال سوم در آن قرار داده شود خاکی سبک و غنی باشد. با کاشت از طریق بذر، گیاه پس از 4 تا 7 سال گلدهی را آغاز می کند.

گل پرنده بهشتی

شرایط محیطی و نیازها

√ دما: برای این که گل های پرنده بهشتی تشکیل شوند دمای پایین نیاز دارند. اما دمای هوای کمتر از 13 درجه سانتی گراد هنگام گلدهی باعث کاهش یافتن سرعت تولید برگ ها و رشدشان خواهد شد.

منبع: آسان طب



تاريخ : سه شنبه 26 تير 1397برچسب:گل پرنده بهشتی,گل زیبا, | 19:25 | نويسنده : Bahar |

نعنا هندی یک گیاه چند ساله و بوته‌ای است که به خانواده نعناییان تعلق دارد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این گیاه می‌توان به شاخه‌های افراشته و انبوه اشاره کرد. در بعضی از موارد ارتفاع این شاخه‌ها تا 75 سانتی متر نیز می‌رسد. شما می‌توانید با این گیاه در کشورهایی مانند چین، اندونزی، هند، مالزی، تایوان، فیلیپین، تایلند و ویتنام آشنا شوید. جالب است بدانید که نعنا هندی برای اولین بار توسط ناپلئون بناپارت به اروپا منتقل شد و در آنجا به دلیل بوی خوش و دلنشینش به سرعت مورد توجه طبقه اشراف قرار گرفت. خواص سلامتی بسیاری را به این گیاه نسبت داده‌اند که ما در این مقاله به معرفی مهم‌ترین آنها می‌پردازیم.

نعنا هندی

خواص نعنا هندی

همان طور که اشاره کردیم خواص درمانی زیادی را به نعنا هندی نسبت داده‌اند. این گونه یکی از رایج‌ترین گیاهان دارویی در طب سنتی چینی و آیورودا می‌باشد. در سال 2015 تحقیقاتی در زمینه بررسی خواص گیاهان طبی انجام شد. نتابج که در مجله پزشکی طب و گیاه منتشر شد، نشان می‌داد نعنا هتدی دارای ترکیبات منحصر به فرد و قدرتمندی شامل آلفا پتچولن، بتا پاتچولن، آلفا گویان، آلفا بورنیزن، کاروفیلن، نورپاتو سلنوول، الکل پچولی، سایشیل و پگاستول می‌باشد. به همین دلیل است که این روزها با استفاده از این گیاه داروهای مختلفی را تهیه می‌کنند. کاشت نعنا هندی یکی از پرسودترین تجارت‌ها در چین به شمار می‌رود.

بهبود افسردگی

استفاده از این گیاه برای کسانی که در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند یا این که در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، توصیه می‌شود. تمام کسانی که از نعنا هندی استفاده کردند ادعا می‌کنند بعد از مصرف این گیاه احساس غم و اندوه خود را از دست داده و امید تازه‌ای پیدا می‌کنند. به همین دلیل است که نعنا هندی یکی از مهم‌ترین گیاهان در رایحه درمانی به شمار می‌رود. این موضوع به خاطر تاثیری است که استنشاق اسانس این گیاه بر روی هورمون‌ها و واکنش‌های مختلف شیمیایی بدن و ذهن دارد. تحقیقات نشان می‌دهد نعنا هندی باعث تحریک هورمون‌های نشاط آوری مانند سروتونین و دوپامین می‌شود.

نعنا هندی

جلوگیری از عفونت

معمولا در گذشته، بیشتر از این گیاه برای درمان زخم‌ها استفاده می‌شده است. همان طور که می‌دانید اگر شرایط مناسب برای یک زخم ایجاد نشود، عفونت می‌کند. در گذشته، عفونت یکی از کشنده‌ترین بیماری‌ها به شمار می‌آمده است و به همین دلیل گیاهانی که از این شرایط جلوگیری می‌کردند، ارزش بالایی داشتند. نعنا هندی به دلیل ویژگی‌های ضد باکتریایی و ضد قارچی خود به خوبی قادر است از پدید آمدن عفونت جلوگیری کند.

منبع: آسان طب



تاريخ : سه شنبه 26 تير 1397برچسب:نعنا هندی,گیاهان دارویی, | 19:20 | نويسنده : Bahar |

انسان برای داشتن جسم سالم نیاز به یک سیستم ایمنی قوی دارد. سیستم ایمنی شامل اندام‌ها، سلول‌ها، بافت‌ها و پروتئین‌ها است. این عوامل با هم به فرآیند‌های بدن‌سازی پرداخته تا با پاتوژن‌هایی که شامل ویروس‌ها، باکتری‌ها و بدنه‌های خارجی می‌گردند، مبارزه کنند زیرا آن‌ها باعث عفونت یا بیماری می‌شوند. ادغام غذاهای خاص به رژیم غذایی ممکن است پاسخ ایمنی بدن را تقویت نماید، به همین خاطر ما در این مقاله قصد داریم به معرفی 14 مواد غذایی جهت تقویت سیستم ایمنی بپردازیم.

تقویت سیستم ایمنی

معرفی برخی از مواد غذایی جهت تقویت سیستم ایمنی

همراهان مجله پزشکی آسان طب همانطور که می‌دانید یک رژیم غذایی سالم و متعادل در حفظ سلامتی نقش حیاتی دارد، از این رو غذاهای نامبرده شده زیر می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی کمک نمایند:

1. بلوبری: بلوبری حاوی یک نوع فلاونوئید به نام آنتوسیانین بوده که دارای خواص آنتی اکسیدانی است و می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. یک مطالعه در سال 2016 حاکی از آن بود که فلانوئیدها نقش مهمی در دستگاه تنفسی سیستم ایمنی بدن دارند. محققان براین عقیده‌اند افرادی که از مواد غذایی غنی شده با فلانوئید مصرف می‌کنند، به ندرت دچار عفونت دستگاه تنفسی و سرماخوردگی خواهند شد.

2. شکلات تیره: شکلات تیره حاوی آنتی اکسیدانی به نام تئوبرومین بوده که می‌تواند با محافظت سلول‌های بدن از رادیکال‌های آزاد به تقویت سیستم ایمنی کمک نماید. بدن رادیکال‌های آزاد را جهت تجزیه غذا و یا مواجهه با آلودگی‌ها تولید می‌کند. آن‌ها می‌توانند به سلول‌های بدن آسیب برسانند و منجر به بیماری شوند. با وجود مزایای بالقوه این شکلات باید این نکته را در نظر گرفت که آن حاوی کالری زیاد و چربی اشباع شده می‌باشد.

3. زردچوبه: زردچوبه یک ادویه زرد رنگ است که افراد بسیاری در آشپزی از آن استفاده می‌کنند و در بعضی از داروهای جایگزین نیز وجود دارد. مصرف زردچوبه ممکن است به دلیل وجود کورکومین پاسخ ایمنی فرد را بهبود بخشد زیرا طبق بررسی‌های به عمل آمده، کورکومین دارای اثر آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی می‌باشد.

تقویت سیستم ایمنی

8. زنجبیل: افراد از زنجبیل در انواع غذاها، دسرها و همچنین در چای استفاده می‌کنند. بر اساس یک مطالعه، زنجبیل دارای خواص ضدالتهابی و ضدعفونی کننده می‌باشد و به سلامتی انسان کمک خواهد کرد. با این حال، هنوز تحقیقات بیشتری درباره تاثیر آن در جلوگیری از بیماری نیاز است.

منبع: آسان طب



تاريخ : جمعه 22 تير 1397برچسب:تقویت سیستم ایمنی,سلامتی, | 15:0 | نويسنده : Bahar |

آزمایش آلبومین در حقیقت به بررسی میزان این پروتئین در خون افراد خواهد پرداخت، در صورتی که نتایج نشان‌دهنده مقدار غیرطبیعی آلبومین در خون باشد ممکن است مشکلاتی در کبد و یا کلیه وجود داشته باشد، البته احتمال کمبود مواد مغذی نیز داده می‌شود. آلبومین یکی از غنی‌ترین پروتئین‌های موجود در خون بوده و کبد آن را به عنوان بخشی از عملکرد طبیعی خون آزاد می‌کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی میزان آلبومین و آزمایش آن بپردازیم.

آلبومین

اطلاعاتی در رابطه با آلبومین

یکی از کارهای مهمی که توسط آلبومین انجام خواهد گرفت حفظ تعادل مایع در بدن است، این ماده نقش بسیار موثری در زمینه ترمیم بافت‌ها و همچنین کمک به رشد بدن هنگام حمل هورمون‌های حیاتی و مواد مغذی خواهد داشت. افرادی که دچار سوختگی و یا تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند ممکن است سطح آلبومین خونشان به صورت غیرطبیعی افزایش یابد.

علت انجام آزمایش آلبومین

یک کبد سالم، پروتئین‌های وارد شده به آلبومین را دچار دگرگونی و تغییر خواهد کرد، هنگامی که کبد به درستی عمل نکند قطعا روند موردنظر کاهش خواهد یافت و طبیعتا سطح آلبومین نیز با چنین مشکلی مواجه خواهد شد. در موارد بسیار زیادی دیده شده است که پزشکان تست آلبومین را به عنوان بخشی از پانل متابولیک درخواست می‌کنند، این پانل شامل چندین آزمون بوده که عبارتند از:

  • کراتینین
  • قبل آلبومین
  • نیتروژن اوره خون
  • آلبومین

 

آشنایی با روش انجام آزمایش آلبومین

آلبومین

هنگامی که شما برای انجام آزمایش مربوطه به آزمایشگاه‌های مجاز مراجعه می‌کنید، ابتدا روی صندلی نشسته و تکنسین نوار الاستیک را در اطراف بازوان شما خواهد کشید، فشار آن موجب خواهد شد که رگ‌هایتان در بهترین حالت خونی قرار گیرند و هم اکنون زمان مناسبی برای گرفتن نمونه خون به حساب می‌آید.

منبع: آسان طب 



تاريخ : جمعه 22 تير 1397برچسب:آزمایش آلبومین,آلبومین, | 14:53 | نويسنده : Bahar |

آلرژی بادام زمینی هنگامی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی بدن دارای پاسخ غیرطبیعی و حساس نسبت به یک یا چند پروتئین بادام زمینی باشد. این نوع از آلرژی یکی از شایع‌ترین انواع آلرژی غذایی در کودکان و بزرگسالان محسوب شده و برای 80 درصد از افراد مبتلا یک شرایط مادام‌العمر بوده و خطر زیادی را برای فرد به همراه دارد. طبق تحقیقات انجام شده آلرژی به این ماده غذایی بین سال‌های 1997 تا 2008 بیش از 3 برابر شده و به طور معمول با آنافیلاکسی مرتبط است. واکنش‌های آلرژیک می‌توانند غیرقابل پیش‌بینی باشند و حتی مقدار کمی از بادام زمینی نیز ممکن است در فرد ایجاد بیماری نماید.

آلرژی بادام زمینی

معرفی علائم آلرژی بادام زمینی

علائم آلرژی بادام زمینی می‌تواند از بثورات خفیف پوست و درد معده شروع شده و در نهایت به آنافیلاکسی یا ایست قلبی منجر شود. سایر علائم این آلرژی در زیر آورده شده است که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • عطسه کردن
  • گرفتگی یا آبریزش بینی
  • خارش چشم و یا آب افتادن چشم
  • خارش
  • اگزما
  • آسم
  • درد شکم
  • کاهش فشار خون
  • التهاب
  • سرگیجه یا ضعف
  • اسهال
  • حالت تهوع یا استفراغ

عوارض ناشی از این نوع آلرژی

آلرژی بادام زمینی

مرگ و میر بر اثر آلرژی غذایی بسیار نادر است. توجه داشته باشید که در میان همه آلرژی‌های غذایی، آلرژی بادام زمینی شایع‌تر بوده و بیشتر در معرض آنافیلاکسی قرار دارد.

منبع: آسان طب



تاريخ : جمعه 22 تير 1397برچسب:آلرژی بادام زمینی,بادام زمینی, | 14:40 | نويسنده : Bahar |

وقتی سن بالا می‌رود، روابط جنسی دیگر شبیه به دوران جوانی و میانسالی نیست، اما اینگونه روابط سالم با رسیدن به میانسالی نباید قطع شود زیرا وجود آن برای جنبه‌های دیگر زندگی مثل سلامت جسمانی و رضایت از خود موثر است. بعضا بیماری‌های جسمی یا حتی روحی تعادل روابط جنسی را در دوران میانسالی و پیری بر هم می‌زند. در این مقاله قصد داریم روابط جنسی در دوران پیری و میانسالی را بررسی کنیم.

روابط جنسی در دوران پیری

چه عواملی بر روابط جنسی در دوران پیری تاثیر منفی می‌گذارد؟

بعضی از بیماری ها می توانند بر توان جنسی افراد بالای 65 سال اثر بگذارند، گرفتگی عروق یکی از این بیماری ها می باشد. با بالا رفتن سن قابلیت ارتجاعی عروق کاهش پیدا می کند. شریان های تغذیه کننده بافت های نعوظی از این بیماری متاثر می شوند و با باریک شدن این شریان ها توان جنسی در مردان کاهش پیدا می کند. در زنان هم با اینکه این بیماری تاثیر کمتری بر زندگی جنسی دارد اما ممکن است آن ها را دچار تنگی های خلقی مثل افسردگی کند.

برخی داروهای کنترل فشار خون ممکن است بر زندگی جنسی زنان تاثیر منفی داشته باشد. یکی دیگر از مشکلاتی که با افزایش سن بروز می کند اضافه وزن است. چاقی عامل بروز دیابت و گرفتگی شریانی است، حدود 50 درصد از مردان بالای 65 سال مبتلا به این بیماری، دچار اختلالات نعوظ هم می شوند. چاقی در زنان سالمند هم می تواند بر رضایت جنسی آن ها تاثیر گذار باشد. مشکلات ادراری و پروستات هم باعث اختلال در نعوظ و مشکل در انزال و حتی انزال دردناک می شود.

روابط جنسی در دوران سالمندی

شواهد حاکی از آن است که افزایش سن می تواند باعث کم شدن اعتماد به نفس در روابط جنسی شود، تقریبا تمام کسانی که پا به سن می گذارند با این پدیده روبه رو خواهند شد اما در اغلب افرادی که پیر می شوند این مورد باعث پایان زندگی جنسی شان نمی شود.

منبع: آسان طب



تاريخ : جمعه 15 تير 1397برچسب:روابط جنسی,سلامت جسمانی, | 18:51 | نويسنده : Bahar |

عیادت بیمار یکی از مهمترین نکات درمانی است که در دین مبین اسلام هم به آن تاکید بسیار زیادی شده است، در علم پزشکی هم امروزه به این نتیجه رسیده‌اند که عیادت بیمار می‌تواند در بهبود بیماری موثر باشد، زیرا انگیزه‌ها و امیدها برای زندگی خیلی به بیمار کمک می‌کند تا سیستم درونی بدن از او حمایت نماید. در این مقاله قصد داریم به فواید عیادت از بیمار و بهترین راه‌های آن بپردازیم. با ما در ادامه این برنامه همراه باشید.

عیادت بیمار

عیادت بیمار چه فوایدی برای او دارد؟

وقتی به عیادت یکی از دوستان یا بستگان مریضتان می روید این مفهوم را به وی منتقل می کنید که برایتان مهم و ارزشمند است و افرادی هستند که برای او نگرانند. این امر موجب بالا رفتن انگیزه زندگی و ادامه حیات او خواهد شد. نتایج برخی پژوهش ها نشان می دهد بیمارانی که در بیمارستان مورد عیادت اقوام و دوستان قرار می گیرند زودتر از بقیه درمان می شوند. پزشکان اصطلاحی دارند به نام چربی درون زاد یا قند درون زاد، منظور از این اصطلاحات قند ها و چربی هاییست که خود بدن آن ها را تولید می کند، این تولیدها زمانی که استرس و اضطراب شخص بالا می رود بیشتر می شود. به همین دلیل عیادت بیمار از این جهت که فضای درونی بیمار را آماده مقابله با بیماری می کند بسیار موثر واقع می شود.

برای عیادت بیمار چه باید ببریم؟

√ گل

گل ها معمولا در مراسمات و جاهای خاص مورد استفاده قرار می گیرند. گل ها بهتر است از رنگ های روشن انتخاب شوند، همچنین باید بوی آن ها خیلی کم باشد. طراوت گل باعث روحیه گرفتن بیمار خواهد شد به خصوص اگر رنگ روشن داشته باشد به همین علت آسان طب به شما توصیه می کند بدون گل به عیادت مریض نروید.

منبع: آسان طب



تاريخ : جمعه 15 تير 1397برچسب:عیادت بیمار,بهبود بیماری, | 18:48 | نويسنده : Bahar |

یکی از دغدغه‌های مهمی که قطعا برای بسیاری از زوج‌های جوان پیش خواهد آمد دانستن آن است که فرزندشان دختر است یا پسر، برخی افراد فرزند دختر را دوست دارند و برخی دیگر هم داشتن پسر برایشان از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد، در هفته بیستم دوران بارداری انجام سونوگرافی یکی از قابل اطمینان‌ترین روش‌ها برای تشخیص جنسیت فرزند دختر یا پسر به حساب می‌آید اما روش‌های سنتی هم وجود دارند که وجود فرزند دختر را نشان می‌دهند و در این مقاله قصد داریم به معرفی 8 روش آن بپردازیم.

فرزند دختر

معرفی چند نشانه برای داشتن فرزند دختر

اگر از بحث‌های علمی دور شویم باید گفت که روش‌های سنتی بسیار زیادی وجود دارند که بر اساس تجربه می‌توانند جنسیت بچه را تشخیص دهند، موارد زیر را با دقت مطالعه نمایید.

√ مورد اول، داشتن ضعف صبحگاهی شدید

افراد زیادی بر این باورند که داشتن ضعف صبحگاهی شدید نشانه‌ای از داشتن فرزند دختر است، تحقیقات به عمل آمده نشان داده که داشتن احساس‌های خاص می‌تواند با جنسیت بچه در ارتباط باشد. بر اساس یکی از مطالعات صورت گرفته در سال 2017 مشخص شده است زنانی که دارای فرزند دختر هستند التهاب‌های بیشتری را تجربه خواهند کرد، در حقیقت زنان بارداری که فرزند دختر دارند همواره نسبت به زنان بارداری که فرزند پسر دارند از حساسیت‌های بالاتری برخوردارند.

√ مورد دوم، نوسان شدید خلق و خو

یکی از عواملی که در دوران بارداری می‌تواند بر روی خلق و خو تاثیرگذار باشد تغییرات هورمونی است، برخی از افراد معتقدند زنان دارای فرزند دختر از سطوح بالاتر هورمون استروژن برخوردار هستند که باعث چنین تغییر رفتاری می‌گردد، البته هیچ تحقیقاتی از صحت این گفته پشتیبانی نمی‌کند زیرا سطح هورمون در این دوران و پس از زایمان افزایش خواهد یافت و بر اساس نظریه‌های علمی ربطی به فرزند دختر و یا پسر ندارد.

فرزند دختر

√ مورد ششم، سطوح استرس

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند در تعیین جنسیت بچه دخالت داشته باشد سطح کورتیزول است، برخی مطالعات صورت گرفته حکایت از آن دارد که بالا بودن این ماده در خون می‌تواند منجر به داشتن فرزند دختر شود، بر اساس یکی از مطالعات سال 2013 به خوبی مشخص شده که دو سال پس از زلزله در جزیره یونان میزان زاد و ولد فرزند پسر به شدت کاهش یافت.

منبع: آسان طب



تاريخ : جمعه 15 تير 1397برچسب:فرزند دختر,دوران بارداری, | 18:44 | نويسنده : Bahar |

خونریزی بینی همواره می‌تواند مسئله‌ای مهم و خطرناک باشد علی‌الخصوص اگر این خونریزی در شب ایجاد شود، البته نباید ترسید زیرا خونریزی بینی امری طبیعی بوده و در اکثر افراد ایجاد خواهد شد، یکی از دلایل خونریزی را می‌توان نبود رطوبت هوا عنوان کرد که در این حالت پوشش بینی سوراخ شده و مستعد خونریزی می‌گردد. در این مقاله قصد داریم به بررسی  دلایل خونریزی بینی در شب بپردازیم.

خونریزی بینی

بررسی علت‌های خونریزی بینی در شب

در داخل بینی یک بافت مرطوب و بسیار ظریفی وجود دارد که دارای تعداد زیادی عروق خونی نزدیک به هم است، شاید باورکردنی نباشد اما آسیب‌های جزئی هم می‌تواند منجر به ایجاد صدمه و خونریزی گردد، این حالت یکی از شایع‌ترین حالت‌های موجود از عوامل ایجاد خونریزی بینی محسوب می‌شود. خونریزی غالبا از قسمت جلوی بینی شروع خواهد شد، جایی که مخاط بیشتر وجود دارد و به راحتی سرریز خواهد شد. برخی از محققان بر این باورند که خونریزی بینی معمولا از یک شریان بالاتر و عمیق‌تر ایجاد و حتی امکان دارد از طریق گلو وارد سوراخ بینی گردد، لازم به ذکر است که این خونریزی اکثرا در کودکان ایجاد شده اما افراد بزرگسال هم گاهی وقت‌ها آن را تجربه خواهند کرد، عواملی همچون فشار خون بالا نیز می‌توانند نقش بسزایی را در این رابطه ایفا نمایند. شایع‌ترین علل و عوامل تاثیرگذار خونریزی بینی در شب عبارتند از:

√ مورد اول، آب و هوای خشک

همانطور که گفته شد وجود آب و هوای خشک و عاری از رطوبت می‌تواند پوست ظریف داخل بینی را شکسته و منجر به ایجاد خونریزی گردد. یکی از دلایل مهم این خونریزی را می‌توان تغییر فصل و عادت نداشتن بافت بینی به این تغییر عنوان کرد.

√ مورد دوم، سرما و آلرژی

عفونت‌های ایجاد شده همچون سرماخوردگی و برخی اختلالات دستگاه‌های تنفسی فوقانی می‌تواند منجر به افزایش مخاط و ایجاد عطسه‌های مکرر شود، این علائم در واکنش‌های آلرژیک نیز وجود خواهند داشت و به همین ترتیب امکان تحریک داخل بینی وجود دارد و در ادامه هم می‌توان شاهد خونریزی بود، توجه داشته باشید که اگر این خونریزی در شب اتفاق بیفتد می‌تواند شرایط بدتری را رقم بزند.

 

روش‌های خانگی درمان خونریزی بینی

خونریزی بینی

مراحل زیر را برای متوقف کردن خونریزی بینی انجام دهید تا بدین ترتیب تاثیرات فوق‌العاده آن را مشاهده نمایید:

√ کودکان و بزرگسالان باید همواره با شست و شوی بینی خود لخته‌های خونی احتمالی موجود در بینی را از بین ببرند، در انجام این کار ممکن است خونریزی کوتاهی شکل گیرد که البته برای کودکان الزامی نیست.

منبع: آسان طب



تاريخ : جمعه 15 تير 1397برچسب:خونریزی بینی,فشار خون بالا, | 18:39 | نويسنده : Bahar |

اندازه‌گیری میزان کورتیزول توسط یک نمونه خون انجام می‌گیرد. کورتیزول یک هورمون استروئیدی است که در پاسخ به استرس نقش حیاتی دارد. این هورمون توسط غده فوق کلیه که در بالای کلیه قرار دارد، ترشح می‌شود. اگر نتایج آزمایش نشان دهد که سطوح کورتیزول خارج از محدوده استاندارد است، احتمال طیف وسیعی از بیماری‌ها از جمله بیماری آدیسون و سندرم کوشینگ وجود دارد. این روش نسبتا ساده است، بنابراین معمولا منجر به عوارض جانبی مهمی نخواهد شد.

کورتیزول

توضیحی در رابطه با هورمون کورتیزول

به گزارش مجله پزشکی آسان طب کورتیزول یک هورمون است که به چندین توابع بدن از جمله مبارزه با استرس کمک می‌کند و زمانی که فرد متوجه در معرض خطر قرار گرفتن آن‌ها شود، مغز یک ماده شیمیایی بسیار قدرتمند به نام هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک آزاد می‌کند. این هورمون باعث می‌شود که غده آدرنال، کورتیزول و آدرنالین را آزاد سازد. بدن از کورتیزول برای متوقف کردن هر فرآیند فیزیکی غیرضروری استفاده می‌کند که شامل فرآیندهای رشد و عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌باشد، از این رو فرد برای مقابله با تهدید‌های بالقوه به شدت قدرت و انرژی  به دست آورده و ترشح این هورمون حتی ممکن است موجب برانگیختگی احساسی نیز شود. توجه داشته باشید که کورتیزول، سطح قند خون و مقاومت انسولین را افزایش خواهد داد. در نهایت این هورمون از چندین سیستم مختلف در بدن پشتیبانی می‌کند که در این قسمت به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • سیستم عصبی
  • سیستم ایمنی بدن
  • دستگاه گوارش
  • سیستم اسکلتی
  • سیستم گردش خون
  • تجزیه پروتئین‌ها، چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها

چگونگی انجام این آزمایش

کورتیزول

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، برای اندازه گیری سطح کورتیزول از نمونه خون استفاده می‌شود که اغلب آن‌ها با استفاده از فرآیند‌های قید شده زیر جمع‌آوری می‌گردند:

1. استفاده از نوار الاستیک در اطراف بازو زیرا جریان خون را متوقف کرده و سبب می‌شود که رگ‌ها در بازو بیشتر قابل مشاهده باشند تا سوزن به راحتی وارد شود.

منبع: آسان طب



تاريخ : جمعه 15 تير 1397برچسب:کورتیزول,نمونه خون, | 18:35 | نويسنده : Bahar |

سارکوئیدوز یک بیماری التهابی است که در آن گرانولوم‌ها یا مجموعه‌ای از سلول‌های التهابی در اندام‌های مختلف تشکیل می‌شوند. این بیماری ممکن است توسط واکنش سیستم ایمنی بدن به عواملی مانند ویروس‌ها، باکتری‌ها، آلودگی، گرد و خاک و یا مواد شیمیایی رخ دهد. سارکوئیدوز ممکن است در هر ارگانی از بدن ایجاد شود اما حدود 90 درصد موارد شامل ریه‌ها می‌گردند. در حال حاضر هیچ درمان مشخصی برای این بیماری وجود ندارد، اگرچه برخی از موارد بدون مداخله پزشکی حل خواهد شد، اما گرانولوم‌ها می‌توانند به اندام‌های بدن آسیب بزنند و از این رو ممکن است نیاز به درمان داشته باشند. این مقاله به بررسی علل و نشانه‌های سارکوئیدوز و همچنین نحوه درمان آن‌ها می‌پردازد.

سارکوئیدوز

علت‌های ایجاد بیماری سارکوئیدوز

علت دقیق این بیماری ناشناخته است اما جنسیت، نژاد و ژنتیک می‌توانند خطر ابتلا به آن را افزایش دهند. بهتر است بدانید که از هر 100 هزار نفر آمریکایی در سال حدود 10 الی 15 نفر به این عارضه مبتلا می‌شوند. سارکوئیدوز در زنان شایع‌تر از مردان بوده و افرادی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند، خطر ابتلا در آن‌ها به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. این بیماری به ندرت در کودکان اتفاق می‌افتد و علائم معمولا در افراد بین 20 تا 40 ساله ظاهر می‌گردند، همچنین احتمال ابتلا به آن در افرادی از تبار آفریقا بیشتر است. مناطقی از بدن که معمولا تحت تاثیر سارکوئیدوز قرار دارند عبارتند از:

  • غدد لنفاوی
  • ریه‌ها
  • چشم‌ها
  • پوست
  • کبد
  • قلب
  • طحال
  • مغز

علائم شکل‌گیری سارکوئیدوز

به گزارش مجله پزشکی آسان طب برخی از افراد مبتلا به این بیماری هیچ نشانه‌ای ندارند و علائم قابل توجه تنها زمانی رخ می‌دهند که گرانولوم‌ها حالت تهاجمی گرفته و بخش مهمی از اندام‌ها را تشکیل دهند. توسعه علائم نیز بدان معنا است که گرانولوم‌ها مانع یا محدود کننده عملکرد اندام‌های بدن شوند، با این حال علائم عمومی ممکن است شامل موارد قید شده زیر باشند:

  • خستگی
  • تب
  • کاهش وزن
  • افسردگی
  • سرفه کردن
  • تنگی نفس
  • عرق کردن
  • ضربان نامنظم قلب
  • درد مفصلی
  • خشکی دهان
  • خونریزی بینی
  • تورم شکم

سارکوئیدوز

علائم پوستی می‌توانند شامل موارد قید شده زیر باشند:

  • بثورات پوستی
  • زخم پوستی
  • ریزش مو
  • تشدید زخم

منبع: آسان طب



تاريخ : پنج شنبه 7 تير 1397برچسب:سارکوئیدوز,بیماری التهابی, | 20:51 | نويسنده : Bahar |

باروری افراد می‌تواند تحت تاثیر میزان پرولاکتین (هورمون موجود در خون) باشد، یک پزشک معمولا درمان‌های احتمالی را پس از آزمایش سطوح پرولاکتین موجود در نمونه‌های خونی تجویز خواهد کرد، هورمون پرولاکتین در غده هیپوفیز تولید شده و موجب ایجاد شرایط شیردهی می‌شود. در این مقاله به بررسی آزمایش سطح پرولاکتین در خون خواهیم پرداخت.

پرولاکتین

اطلاعاتی در رابطه با پرولاکتین

برای اکثر بانوان که در دوران شیردهی قرار ندارند مقدار کمی از پرولاکتین در بدن وجود خواهد داشت، پزشکان سطوح هورمون را با مقیاس نانوگرم در هر میلی‌لیتر اندازه‌گیری خواهند کرد. سطوح عادی مربوط به هورمون پرولاکتین عبارتند از:

    • بانوان: کمتر از 25 نانوگرم در میلی‌لیتر
    • مردان: کمتر از 17 نانوگرم در میلی‌لیتر

انجام آزمایش سطوح پرولاکتین در خون امری ساده بوده و مهم‌ترین دلیل انجام آن اندازه‌گیری میزان هورمون در واحدهای خونی برای جلوگیری از شکل‌گیری مشکلات احتمالی می‌باشد.

چه زمانی باید سطوح هورمون پرولاکتین اندازه‌گیری شود؟

در حقیقت اندازه مناسب این هورمون در خون بیانگر وضعیت سلامتی افراد خواهد بود، نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید آن است که مقدار این هورمون در کنار سایر هورمون‌های بدن مورد توجه قرار خواهد گرفت و نبود تناسب در آن‌ها می‌تواند به پزشکان هشداری در رابطه با سلامتی افراد دهد و پیگیری آن می‌تواند در ایجاد روند درمان بسیار مناسب باشد. ممکن است بسیاری از افراد برایشان جای سوال باشد که آزمایش پرولاکتین در چه زمانی انجام خواهد شد، در پاسخ به این سوال می‌توان موارد زیر را زمان‌های مناسب آن عنوان کرد:

  • هنگام شیردهی و یا بارداری بانوان
  • هنگام بروز اختلالات هیپوفیز
  • تجربیات ناباروری و یا دوره‌های نامنظم
  • داشتن یک وضعیت پزشکی که بر مقدار دوپامین تاثیرگذار باشد

تاثیر سطوح پرولاکتین بر روی باروری

پرولاکتین

به گزارش مجله پزشکی آسان طب وجود سطح بالای پرولاکتین خون در بانوان می‌تواند باعث شود که تخمدان‌ها مانع ساخت هورمون استروژن شوند که در نتیجه سطح پایین استروژن موجب توقف کامل دوره‌های نامنظم در افراد خواهد شد، این پایان کار نبوده و حتی امکان دارد کاهش میل جنسی و خشکی واژن را نیز به دنبال داشته باشد، در این صورت مسلما بارداری نیز به چالش کشیده خواهد شد.

منبع: آسان طب



تاريخ : پنج شنبه 7 تير 1397برچسب:پرولاکتین,هیپوفیز, | 20:39 | نويسنده : Bahar |

هزاران سال است که مردم از زنجبیل به عنوان طعم دهنده غذاها و یک درمان طبیعی برای شرایطی مانند درد و تهوع استفاده می‌کنند. گیاه زنجبیل غنی شده از مواد طبیعی بوده که می‌تواند سلامت افراد را ارتقا بخشد. یکی از شیوه‌های استفاده از این گیاه، آب آن می‌باشد که مزایای بالقوه‌ای را به خود اختصاص داده است. آب زنجبیل را می‌توان به راحتی در خانه تهیه کرد. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی مزایای زنجبیل، خطرات موجود، بررسی شواهد علمی برای صحت این موضوع و چگونگی تهیه آب زنجبیل در منزل بپردازیم.

آب زنجبیل

فواید آب زنجبیل برای سلامتی

مطالعات کثیری در رابطه با مزایای زنجبیل انجام گرفته و فواید آن به اثبات رسیده است اما با این حال تحقیقات محدودی در رابطه با آب زنجبیل وجود دارد. به طور کلی زنجبیل و آب زنجبیل می‌توانند برای شرایط نامبرده شده زیر مفید باشند:

1. خاصیت ضد التهابی

همانطور که می‌دانید میکروب‌ها، مواد شیمیایی و رژیم غذایی ضعیف می‌توانند سبب التهاب بیش از حد و آسیب به بدن شوند. التهاب برای بسیاری از افراد یک تجربه رایج بوده و برای مبارزه با التهاب مزمن تغییر در رژیم غذایی و تغذیه‌ای امری ضروری محسوب می‌گردد. مصرف زنجبیل می‌تواند تا حدودی به جلوگیری و التیام زخم کمک کند، همچنین یک مطالعه نشان داد که زنجبیل واکنش‌های آلرژیکی را که در آن‌ها التهاب نقش مهمی ایفا می‌کند، کاهش خواهد داد. نتیجه یک مطالعه دیگر بر این پایه استوار بود که مصرف مکمل‌های زنجبیل به صورت روزانه سبب کاهش درد عضلانی ناشی از التهاب خواهد شد.

2. درد

آب زنجبیل می‌تواند به کاهش برخی از دردها کمک نماید. محققان از آب زنجبیل برای درمان دردهای میگرنی 60 نفر استفاده کردند که طبق آمار بهتر از داروهای ضد درد عمل نمود.

3. حالت تهوع

برخی از افراد آب زنجبیل را برای درمان حالت تهوع خود استفاده می‌کنند که طبق بررسی‌های انجام شده در سال 2015 این کار موجب کاهش تهوع و استفراغ در افراد خواهد شد.

آب زنجبیل

خاصیت آنتی اکسیدانی

خواص آنتی اکسیدانی آب زنجبیل می‌تواند به جلوگیری از موارد قید شده زیر کمک نماید:

  • بیماری قلبی
  • بیماری‌هایی مثل پارکینسون، آلزایمر و هانتینگتون
  • سرطان
  • علائم پیری

منبع: آسان طب



تاريخ : پنج شنبه 7 تير 1397برچسب:آب زنجبیل,گیاه زنجبیل, | 20:33 | نويسنده : Bahar |

در این مقاله قصد داریم تا راجع به موضوع حجامت درمانی صحبت کنیم، موضوعی که در حوزه طب سنتی و به عقیده برخی، از ضروریات طب سنتی بوده و مورد علاقه بسیاری از مخاطبین قرار گرفته  است. متاسفانه امروزه دیده می‌شود که موضوع حجامت طی خیزش اخیر طب سنتی در ایران در چند دهه گذشته با خرافات آمیخته شده است. حقیقت این است که اینک طب سنتی در ایران یک رویکرد کاملا علمی و دانشگاهی دارد و ما قادریم تا با یک رویکرد کاملا علمی و بررسی نظرات اساتید دانشگاهی موضوع حجامت را بررسی کنیم. با ما در این مقاله همراه باشید تا با حقیقت حجامت درمانی بیشتر آشنا شویم.

 حجامت درمانی چیست؟

حکمای قدیم طب سنتی از حجامت به عنوان یکی از روش های خون گیری و مداخلات درمانی که توسط طبیب انجام می شود یاد می کنند، اما در جامعه ما امروز این تعریف با تغییراتی همراه گشته و متاسفانه نقش و جایگاه آن بزرگنمایی می شود تا حدی که به نظر می رسد از طب ایرانی و سنتی مستقل شده است.

در طب سنتی وقتی حکما می خواهند وارد مقوله درمان شوند و طریقه درمانی را توضیح دهند، تدبیری دارند، در این تدبیر اولین مسیر را حفظ شش گانه ضروری می دانند، یعنی وقتی یک بیمار مشاهده شد اولین موردی که بررسی می شود این است که کدام یک از شرایطی که حافظ سلامتی است را از دست داده، مثلا آیا شرایط آب و هوایی او تغییر کرده یا شیوه تطبیق فرد با شرایط آب و هوایی اشکال پیدا کرده است، آیا تغذیه اش دچار اشکال شده؟ آیا کیفیت و نحوه خواب و بیداری اش دچار تغییر شده یا خیر؟ آیا میزان فعالیت های جسمانی اش دچار اختلال شده؟ آیا بدنش به خوبی مواد زائد را پاکسازی می کند؟ و مورد آخر آن که از نظر روحی روانی در شرایط مناسبی قرار گرفته یا خیر.

حجامت درمانی برای چه افرادی مضر است؟

حجامت درمانی

حجامت برای چند دسته از افراد ممکن است دارای مضراتی باشد که از جمله آنان می توان به کسانی که طبق تعاریف طب سنتی دچار غلبه شدید بلغم هستند اشاره کرد، کودکان زیر چهار ماه، زنان باردار قبل از ماه چهارم بارداری، زنان در ایام عادت ماهیانه، افرادی که کمبود پلاکت خون دارند و افراد با فشار خون مقطعی بالا نیز از این دسته هستند.

منبع: آسان طب



تاريخ : دو شنبه 4 تير 1397برچسب:حجامت درمانی, | 14:57 | نويسنده : Bahar |