گل بنفشه فصلی گیاهی چند ساله است اما بدلیل اینکه پس از چند ماه ساقه‌های آن بلند می‌شود با آن همانند گیاه یکساله رفتار می‌کنند. نام علمی این گل viola pancy و جزء خانواده violaceae است. گل بنفشه فصلی گیاهی با تنوع رنگی بسیار است و در رنگ های طلایی، زرد، ارغوانی، بنفش، قرمز، سفید و ارغوانی تیره که به رنگ سیاه متمایل است وجود دارد، اما گونه‌های خالدار آن بزرگترین و گلدرشت‌ترین گونه‌های گل بنفشه فصلی می‌باشد. در ادامه این مقاله به معرفی گل بنفشه فصلی گیاهی و شیوه‌های نگهداری آن خواهیم پرداخت.

گل بنفشه فصلی



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 30 مرداد 1397برچسب:گل بنفشه فصلی,گیاهان زینتی, | 10:35 | نويسنده : Bahar |

هیپوکسی مغزی زمانی اتفاق خواهد افتاد که میزان اکسیژن موجود در مغز پایین باشد، حتی اگر جریان خون هم کافی باشد ولی اکسیژن موجود نباشد این حالت ایجاد خواهد شد. شاید برای شما سوال باشد که فرق آنوکسی با هیپوکسی در چیست، جواب روشن است، آنوکسی به زمانی گفته می‌شود که اکسیژن به طور کامل در مغز یافت نگردد. هیپوکسی مغزییک حالت اورژانسی بوده و دلیل آن هم نیاز مبرم مغز به اکسیژن و مواد مغذی است تا بتواند عملکرد درست خود را حفظ نماید.

هیپوکسی مغزی



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 30 مرداد 1397برچسب:هیپوکسی مغزی,سکته مغزی, | 10:28 | نويسنده : Bahar |

پیلی نام میوه‌ای است که از درختی به اسم Canarium ovatum به عمل می‌آید. این گونه عضوی از خانواده لامی‌ها بوده و بیشتر در قسمت‌های گرمسیری یافت می‌شود. معمولاً پیلی در دسته خشکبار قرار می‌گیرد. این آجیل از نظر غذایی ارزش بالایی دارد و به همین دلیل در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا از آن استفاده می‌کنند. آجیل پیلی تا سال‌ها می‌تواند سالم بماند و به همین دلیل در بعضی از کنفرانس‌های علمی از این ماده به عنوان یک غذایی عالی برای سفرهای طولانی فضایی یاد می‌شود. کمتر ماده غذایی وجود دارد که در حین این که ماندگاری بالایی داشته باشد، سرشار از مواد مغذی باشد. ما در این مقاله سعی می‌کنیم شما را با مهم‌ترین خواص و فواید درمانی آجیل پیلی  آشنا کنیم.

آجیل پیلی



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 30 مرداد 1397برچسب:آجیل پیلی,درمان التهاب, | 10:20 | نويسنده : Bahar |

یکی از گیاهانی که در زمره‌ی گیاهان سریع الرشد قرار دارد گل اطلسی می‌باشد این گیاه که با نام علمی Petunia x hybrid شناخته می‌شود در آمریکای جنوبی، زاده و سپس به سراسر دنیا صادر شده است. از مشخصات ظاهری این گیاه می‌توان به گل شیپور مانند با رگ قرمز و لبه های سفید چین دار اشاره نمود که به طور معمول در فصل تابستان تا پاییز می‌توان آنها را مشاهده نمود. در این مقاله قصد داریم به مسئله پرورش و نگهداری گل اطلسی بپردازیم.

گل اطلسی

آشنایی با گل اطلسی

ساقه گل اطلسی دارای کرک بسیار و پر از شاخه می باشد که بیشتر به دلیل گل های شیپور مانند و مخملی اش شناخته می شود. رنگ غالب این گل سفید، قرمز، بنفش و یا ترکیب دو رنگی از این رنگ ها بوده که دارای بویی مطبوع می باشد. با توجه به حساسیت بالایی که این گل در برابر باد و باران از خود نشان می دهد توصیه می شود بیشتر در گلدان نگهداری شود اما در صورتی که محیط شما آرام است می توان آنرا در محیط آزاد نیز نگهداری نمود.

شرایط نگهدای و پرورش گل اطلسی:

آبیاری

این گیاه نسبت به خشکی و کم آبی مقاومت نسبتا خوبی دارد اما برای اینکه بازدهی و گل بیشتری را از آن انتظار داشته باشید می بایست به صورت مرتب به آن آب دهید تا هم گل بیشتری دهد و هم عمر بیشتری نماید. توصیه می شود هیچگاه تا حد خشک شدن خاک گیاه صبر نکنید و پس از کاهش رطوبت خاک آن نسبت به آبیاری مجدد اقدام نمایید. تنها نکته ای که می بایست در هنگام آبیاری گل اطلسی به آن توجه نمایید این است که نباید با شدت و به صورت مستقیم بر روی گیاه آّب بپاشید زیرا این گیاه به باران های شدید حساسیت بسیاری دارد و این عمل شما شبیه به این شرایط می باشد.

دمای مناسب برای رشد

گل اطلسی

دما از جمله اساسی ترین نیاز ها برای گل اطلسی می باشد بیشترین دمایی که گل اطلسی می تواند آنرا تحمل نماید 30 درجه سانتی گراد می باشد. اگر دمای نگهداری این گیاه بیش از این میزان باشد می بایست توجه ویژه تری به آبیاری به موقع و با فاصله کمتر برای گیاه داشته باشید تا گیاه به دلیل خشکی خاک و همچنین گرمای هوا از بین نرود.

منبع: آسان طب



تاريخ : شنبه 27 مرداد 1397برچسب:گل اطلسی, | 11:3 | نويسنده : Bahar |

این میوه‌ها که از درختی به اسم Synsepalum dulcificum به عمل می‌آیند، زیر شاخه‌ای از خانواده چیکوئیان می‌باشد. میوه معجزه بسیار کند رشد می‌باشد و به همین دلیل است که این گونه‌ها بسیار گران هستند. معمولاً این درخت هر 3 سال یک‌بار میوه می‌دهد. درخت‌های این میوه را شما بیشتر در قسمت‌هایی مانند کشورهای استوایی، مدیترانه‌ای و بخش‌هایی از آمریکا پیدا می‌کنید. در این میوه ترکیبی به اسم miraculin وجود دارد که بسیار شیرین کننده است به طوری که از آن در صنایع غذایی استفاده می‌شود. اگر دوست دارید بیشتر در مورد خواص میوه معجزه اطلاعات کشف کنید، ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید.

میوه معجزه

خواص میوه معجزه

این میوه دارای ویژگی‌های متنوعی است که می‌تواند به سلامت شما از راه‌های مختلفی کمک کند. مقدار قابل توجهی از ویتامین C، ویتامین K، ویتامین A و ویتامین E، باعث می‌شود تا مصرف این میوه به شما در جلوگیری از بسیاری بیماری‌ها کمک کند. اما چیزی که این میوه را در نوع خود منحصر به فرد می‌کند، این مواد مغذی سنتی نیست، بلکه در میوه معجزه آمینو اسیدهای مختلفی وجود دارند که وجودشان برای تنظیم و ایجاد بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن نیاز است. این میوه همچنین بسیاری کم کالری است و به همین دلیل می‌تواند به عنوان یک میان وعده سالم و مغذی استفاده شود.

تقویت دستگاه ایمنی بدن

میوه معجزه

از میوه معجزه به عنوان یکی از منابع غنی ویتامین C یاد می‌شود. این موضوع بر روی تقویت دستگاه ایمنی بدن تأثیر شگرفی دارد چرا که تحقیقات نشان می‌دهد وجود این ویتامین برای ساخت و تولید گلبول‌های سفید ضروری است. همان طور که می دانید این گلبول‌ها مهم‌ترین نقش را در مقابله با بیماری‌ها ایفا می‌کنند. هر چه تعداد گلبول‌های سفید در بدن شما بیشتر باشد، سد دفاعی شما قوی‌تر می‌شود. علاوه بر این، آنتی اکسیدان های موجود در این میوه نیز از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کنند. این رادیکال‌ها از جمله مهم‌ترین علل بیماری‌های مزمن محسوب می‌شوند.

منبع: آسان طب



تاريخ : شنبه 27 مرداد 1397برچسب:میوه معجزه,ویتامین K, | 10:54 | نويسنده : Bahar |

کنجد یک ماده غذایی محبوب در سراسر جهان به حساب می‌آید، افراد می‌توانند از روغن آن نیز برای پخت و پر استفاده کنند که مسلما گزینه بسیار سالمی هم می‌باشد اما برای برخی از افراد دانه‌های کنجد منجر به بروز حساسیت می‌شود. آلرژی کنجد می‌تواند از خفیف تا شدید طبقه‌بندی گردد، آلرژی شدید شامل آنافیلاکسی بوده که یک وضعیت تهدیدکننده به حساب می‌آید. اینبار قصد داریم به سراغ بررسی آلرژی کنجد برویم.

آلرژی کنجد

اطلاعاتی در رابطه با آلرژی کنجد

هیچ فردی به درستی نمی‌داند که چه تعداد از افراد در سراسر جهان مبتلا به آلرژی کنجد هستند، بسیاری از تولیدکنندگان مواد غذایی هیچگونه اجباری برای در فهرست آوردن کنجد ندارند اما بهتر است اینکار صورت گیرد. کنجد در انواع محصولات غذایی، مکمل، دارو، لوازم آرایشی و حتی غذای حیوانات خانگی وجود دارد، افرادی که مبتلا به آلرژی کنجد هستند مهم است بدانند که چه مواد غذایی مصرف می‌کنند، این مسئله برای کسانی که دچار واکنش‌های شدید شده‌اند بسیار حساس می‌باشد.

معرفی برخی از نشانه‌های حساسیت کنجد

افرادی که مبتلا به آلرژی کنجد هستند امکان دارد علائم مختلفی از خفیف تا شدید را تجربه کنند، برخی از علائم احتمالی این نوع آلرژی عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • کهیر
  • احساس درد در شکم
  • سرفه کردن
  • ایجاد صدای خشن
  • خارش در گلو و یا دهان
  • ایجاد قرمزی بر روی پوست
  • ورم

آلرژی کنجد

یک فرد می‌تواند عوارض جزئی مربوط به آلرژی کنجد را با استفاده از داروها درمان نماید، در صورتی که علت واکنش آلرژیک خود را نداند باید به پزشک مراجعه کرده و متعاقبا بتوانند با بیان مشکلات و معاینات فیزیکی که انجام می‌شود مشکل را پیدا کنند، این را بدانید که پزشک می‌تواند به تشخیص کمک کرده و اینکار امکان دارد به وسیله آزمایش آلرژی انجام شود.

منبع: آسان طب



تاريخ : شنبه 27 مرداد 1397برچسب:آلرژی کنجد,کنجد, | 10:38 | نويسنده : Bahar |

یکی از خوشبوترین گل‌های موجود در طبیعت که امروز قصد معرفی آنرا داریم گل آفتاب پرست می‌باشد. این گل بیشتر به دلیل بوی خوش شبیه به وانیل خود دارای شهرت بوده و دارای گل‌های بسیار زیبایی نیز می‌باشد. به دلیل زیبایی و عطر بسیار مطبوعی که از خود منتشر می‌کند می‌توان آنرا در اطراف کلبه‌های روستایی کاشت تا زیبایی آن دو چندان شود. گل آفتاب پرست یکی از گل‌های زینتی است که از خاصیت همیشه سبز بودن به همراه ساقه نرم بهره‌مند می‌باشد. این گل در رنگ‌های ارغوانی روشن تا ارغوانی تیره پرورش داده می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم در صورتیکه مایلید تا در رابطه با پرورش گل آفتاب پرست اطلاعات بیشتری کسب کنید تا انتها همراه با ما باشید.

گل آفتاب پرست

آشنایی با گل آفتاب پرست

این گل بیشتر به صورت بوته ای رشد کرده و ارتفاع آن به 50 سانتی متر می رسد و می تواند تا پهنای بیش از یک متر نیز رشد یافته و خیلی زود به مرحله ی گلدهی برسد. سن بلوغ این گل 2 سال در نظر گرفته شده است و طول عمر بلندی در صورتی که به صورت اصولی و مناسب از آن مراقبت شود خواهد داشت. از جمله متداول ترین نژادهای گل آفتاب پرست نژاد Lord Roberts می باشد که از زیبایی و عطر بیشتری نسبت به سایر نژادهای این گیاه برخوردار است.

اگر می خواهید باغچه ای از گل های آفتاب پرست داشته باشید پیشنهاد می کنیم برای اینکه جلوه بهتری به باغچه خود دهید این گیاه زیبا را به صورت پهلو به پهلو در کنار هم کشت نمایید تا با پر کردن تمام باغچه شاهد زیبایی و پر بارتر بودن باغچه خود باشید. شرایط پرورش گل آفتاب پرست را با هم بررسی خواهیم کرد.

خاک مناسب برای رشد

گل آفتاب پرست

برای پرورش و رشد بهتر گل آفتاب پرست می بایست خاک آن ترد بوده و زهکشی مناسبی داشته باشد. خاکی که برای این کار استفاده می کنید می بایست توسط کود حیوانی که به خوبی پوسیده شده باشد تغذیه شود تا گل آفتاب پرست بتواند با تغذیه نمودن از مواد و املاح موجود در خاک به سرعت رشد کرده و به مرحله ی گلدهی برسد.

منبع: آسان طب



تاريخ : چهار شنبه 24 مرداد 1397برچسب:گل آفتاب پرست,گلدهی, | 11:8 | نويسنده : Bahar |

کرمک‌ها می‌توانند روده بزرگ و سایر بخش‌های آن را آلوده نمایند، افراد ممکن است در تمامی رده‌های سنی دچار عفونت‌های پوستی شوند اما بستگی به محیط‌هایی دارد که در آن به زندگی مشغول هستند. عفونت ناشی از کرمک یکی از شایعترین عفونت‌های موجود در ایالات متحده آمریکا به حساب می‌آید، این بیماری مسری بوده و به سرعت قابل انتقال از فردی به فرد دیگر است. در این مقاله قصد داریم به بررسی برخی از روش‌های درمانی کرمک بپردازیم.

کرمک

اطلاعاتی در رابطه با کرمک

عفونت کرمک زمانی اتفاق خواهد افتاد که کرمک در نزدیکی مقعد تخم گذاری کند، با این کار در بخش ذکر شده خارش‌های شدیدی شکل خواهد گرفت و غالبا در شب پدیدار خواهند شد. هنگامی که افراد به ناحیه آلوده دست بزنند و یا در صدد رفع خارش برآیند تخم‌ها بر روی انگشتان و زیر ناخن‌ها وارد خواهند شد، در این صورت امکان آلوده شدن وسایل و لباس وجود دارد. افرادی که در یک خانواده زندگی می‌کنند می‌توانند با تماس برقرار کردن با یکدیگر کرمک را دریافت نمایند.

درمان‌های خانگی برای رفع کرمک

به گزارش مجله پزشکی آسان طب افراد زیادی هستند که نسبت به داروهای خانگی علاقه زیادی دارند و با استفاده از آن‌ها به سراغ نابودی کرم روده می‌روند، توجه داشته باشید با آنکه داروهای خانگی از محبوبیت زیادی در نزد افراد مختلف برخوردارند اما شواهد علمی کمی از آن‌ها پشتیبانی به عمل می‌آورد. بهتر است افرادی که دچار عفونت‌های ناشی از کرمک هستند ابتدا به سراغ مراقبت‌های پزشکی بروند و از درمان‌های خودسرانه اجتناب نمایند.

√ افسنتین: مطالعات حکایت از آن دارد که گیاه افسنتین می‌تواند به عنوان یک درمان برای کرمک‌ها به حساب آید، در حقیقت درمانی برای عفونت‌های انگلی که قطعا می‌تواند مورد توجه نیز قرار گیرد. افراد زیادی از این گیاه برای درمان استفاده می‌کنند و در زمینه‌های مختلفی نیز به اثبات رسیده است اما شواهد علمی زیادی از آن پشتیبانی نمی‌کند، برای تایید کامل این موضوع باید آزمایش‌های بیشتری صورت گیرد تا بتوان با خیالی آسوده به سراغ آن رفت.

کرمک

√ دانه کدو تنبل: بر اساس برخی از اطلاعات موجود مشخص شده است دانه کدو تنبل دارای ترکیبی می‌باشد که می‌تواند در برابر انگل داخلی موثر واقع شود، در ایالات متحده آمریکا طی سال‌های 1863 تا 1936 میلادی از این دانه برای درمان کرمک استفاده می‌کردند اما هم اکنون شواهد علمی از آن پشتیبانی نمی‌کنند.

منبع: آسان طب



تاريخ : چهار شنبه 24 مرداد 1397برچسب:کرمک,انگل, | 10:46 | نويسنده : Bahar |

نوش یا سرو بادبزنی نوعی درخت همیشه سبز است که به خانواده سروها تعلق دارد. نوش‌ها معمولاً دارای 5 گونه مختلف هستند که دو مورد از آنها در آمریکا و بقیه در آسیای شرقی یافت می‌شود. معمولاً شما می‌توانید این درختان را در مناطق معتدل مانند دامنه‌های کوه‌ها پیدا کنید. در بسیاری از استان‌های ایران نیز این درخت به وفور وجود دارد. از مهم‌ترین استان‌هایی که خانه این درختان محسوب می‌شوند، می‌توان به اردبیل و ارومیه اشاره کرد. عصاره این درخت که به عصاره نوش معروف است، خواص درمانی بسیاری دارد و به همین دلیل ما در این مقاله سعی می‌کنیم شما را به صورت مختصر با برخی از آن‌ها آشنا کنیم.

عصاره نوش

خواص عصاره نوش

همان طور که اشاره کردیم عصاره نوش خواص درمانی زیادی دارد و به همین دلیل می‌توان از آن به عنوان یک داروی گیاهی قوی یاد کرد. در سال 2011 تحقیقاتی به سرپرستی دکتر استیون برندج، گیاه شناس دانشکده پزشکی دانشگاه ساکرامنتو انجام شد. در طی این تحقیقات عصاره بیش از 50 گونه مختلف از سرو را مورد مطالعه قرار دادند. نتایج نشان می‌داد روغنی که از درخت نوش به دست می‌آید، حاوی ترکیبات منحصر به فرد و باارزشی مانند آلفا پینن، آلفا تیون، بتا-تیون، متادول استات، کمپن، کوپن، دلتا سابینن، فتچون و ترپینول می‌باشد. بسیاری از این ترکیبات در ساخت داروها و مکمل‌ها نقش دارند. همین موضوع به خوبی می‌تواند اهمیت بالای عصاره نوش را به شما ثابت کند.

عصاره نوش

تسکین قاعدگی‌های دردناک

مصرف این ماده برای خانم‌ها بسیار مفید است چرا که تحقیقات نشان می‌دهد ترکیبات موجود در عصاره نوش باعث تسکین قاعدگی‌های دردناک می‌شود. دانشمندان بر این باور هستند کسانی که از این ماده استفاده می‌کنند، درد شکم، گرفتگی، حالت تهوع و خستگی مرتبط با دوره‌هایشان به حداقل کاهش پیدا می‌کند. نتایج یک آزمایش دو مرحله‌ای نشان می‌دهد عصاره نوش می‌تواند ترشح هورمون‌هایی مانند استروژن و پروژسترون را افزایش بدهد. این موضوع برای کسانی که از قاعدگی‌های نامنظم رنج می‌برند، خبر بسیار خوبی است.

منبع: آسان طب



تاريخ : چهار شنبه 24 مرداد 1397برچسب:عصاره نوش,سرو بادبزنی, | 10:39 | نويسنده : Bahar |

یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین گل‌هایی که امروزه در سراسر جهان به ویژه اروپا، آمریکا و بخش‌هایی از آسیا یافت می‌شود گل ارکیده می‌باشد. از این گل برای تمامی فضاها به خصوص فضاهایی مانند خانه، رستوران، هتل‌ها و حتی مراکز عمومی می‌توان استفاده نمود. محبوبیت این گل زیبا در میان افراد علاقمند به گل بیشتر به دلیل نگهداری آسان و همچنین گلدهی طولانی مدت آن می‌باشد. اگر شما نیز جزء آن دسته از طرفداران گل و گیاه هستید که مایلید در رابطه با این گل اطلاعات بیشتری کسب نمایید پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در رابطه با گل ارکیده به شما ارائه دهیم.

گل ارکیده 

آشنایی با گل ارکیده

در ابتدا باید گفت که گل ارکیده از خانواده Orchidaceae بوده و به دلیل دارا بودن شکوفه هایی با شکل و شمایل عجیب به نام های گوناگونی شناخته می شود. اگر مایلید تا در ایران به دنبال این گل بگردید پیشنهاد می کنیم تا در نواحی شمال ایران به این کار مشغول شوید زیرا بخش های شمالی ایران را می توان زادگاه گل ارکیده در ایران دانست. این گل را می توان برای مصارف صنعتی، دارویی و همچنین تجاری پرورش داد که با توجه به نوع کارایی که از این گل انتظار می رود از گروه های خاصی از این گل استفاده می شود.

محل نگهداری گل ارکیده

گل ارکیده

گل ارکیده یکی از انواع گل هایی است که به سایه علاقه بسیاری دارد فضای مناسب برای ارکیده محیطی است که نه زیاد تاریک و نه به صورت مستقیم در معرض نور خورشید قرار داشته باشد.

منبع: آسان طب



تاريخ : دو شنبه 22 مرداد 1397برچسب:گل ارکیده,گلدهی, | 11:32 | نويسنده : Bahar |

یکی از مهمترین مسائلی که باید مورد توجه تمامی افراد قرار داشته باشد بدون تردید مباحث مرتبط با سلامت روان می‌باشد، مطالعات و تحقیقات بسیار زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند ورزش کردن می‌تواند تا چه حد در ایجاد سلامت روان موثر باشد، البته باید توجه داشت که ورزش کردن زیاد هم ممکن است اثرات منفی بر روی روان داشته باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی تاثیرات ورزش بر روی سلامت روان بپردازیم.

سلامت روان

اطلاعاتی در رابطه با سلامت روان

اخیرا محققان یکی از دانشگاه‌های معتبر ایالات متحده آمریکا اطلاعات مربوط به 1.2 میلیون نفر از مردم آمریکا را مورد بررسی قرار دادند تا بتوانند رابطه‌ای میان ورزش کردن و سلامت روان پیدا کنند، البته نوع ورزش نیز مدنظر و جزو اهداف تحقیقات بوده است، زیرا برخی از ورزش‌ها حتی می‌توانند تاثیرات معکوسی بر روی سلامت روان داشته باشند. بر اساس یافته‌های محققان مشخص شده است که ورزش‌های تیمی و هوازی همانند دوچرخه‌سواری می‌توانند بر روی سلامت روان افراد تاثیرات مثبتی داشته باشند، آن‌ها یافته‌هایشان را در یکی از مجلات پزشکی معتبر جهان چاپ کرده‌اند که با استقبال زیادی هم مواجه شد. دکتر آدام چکرود می‌گوید:

"افسردگی یکی از عوامل اصلی ناتوانی در افراد مختلف بوده و برای درمان آن باید راه‌هایی به سرعت پیدا کرد تا بتوان از طریق آن به رفع مشکل پرداخت، با توجه به پایین بودن میزان سلامت روان در افراد یک جامعه لازم است تمامی افراد، اعم از کودک و بزرگسال به سراغ انجام فعالیت‌های ورزشی بروند، این مسئله می‌تواند تاثیرات فراوانی بر روی سلامت روان داشته باشد".

عواملی که باید مورد بررسی قرار گیرند

سلامت روان

پزشکان برای به دست آوردن نتایج درست به عواملی همچون سن، نژاد، وضعیت تاهل، درآمد، سطح تحصیلات و شاخص توده بدنی نیز توجه ویژه‌ای داشتند زیرا بر این باور بوده‌اند که تمامی این موارد ممکن است بر روی نتایج اثرگذار باشند، به همین دلیل و برای آنکه بتوانیم نتایج درستی را به دست آوریم توجه به موارد ذکر شده الزامیست. بر اساس نتایج به دست آمده مشخص شد افرادی که ورزش نمی‌کنند در هر ماه چیزی حدود 3.4 روز از سلامت روان خوبی برخوردار نیستند، این آمار در افرادی که ورزش می‌کنند چیزی در حدود 1.5 روز تعیین شد که به خوبی حکایت از اهمیت ورزش در ایجاد سلامت روان دارد.

منبع: آسان طب

 



تاريخ : دو شنبه 22 مرداد 1397برچسب:سلامت روان,تاثیرات ورزش, | 11:27 | نويسنده : Bahar |

یکی از مهم‌ترین اعضای خانواده ویتلاریا، درخت روغن قلم می‌باشد. این درختان که بسیار استوار و محکم هستند، بیشتر در قسمت‌های آسیای مرکزی، اروپای غربی، شمال آفریقا و قسمت‌های از آمریکا یافت می‌شوند. این درختان میوه‌های مفیدی دارند که به روغن قلم معروف هستند. در طب سنتی بسیاری از کشورهای از این ماده برای درمان طیف گسترده‌ای از مشکلات بهره می‌گیرند. از دیگر نام‌های این درخت می‌تواند به مواردی مانند شیا، استورا، کالیو و کالاک اشاره کرد. بومی‌های آفریقایی اعتقاد دارند که این درخت، هدیه شیوا، الهه طبیعت می‌باشد. اگر دوست دارید با خواص عصاره روغن قلم آشنا شوید، ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید.

عصاره روغن قلم

خواص عصاره روغن قلم

عصاره روغن قلم سرشار از مواد مفید و منحصر به فرد است که می‌توانند به شما از جنبه‌های مختلفی کمک کنند. تحقیقاتی که در سال 2010 انجام شده نشان می‌دهد که در این عصاره موادی مانند کاپریل، لوری، پالمتیک، کینمیک، الیه و اسید لینولئیک وجود دارد که هر کدام از آنها قادر هستند بر روی بدن شما به شیوه‌ای خاص تأثیر بگذارند. علاوه بر این، یکی دیگر از مهم‌ترین ترکیبات عصاره روغن قلم اسید استریک است که در ساخت بسیاری از داروها و مواد آرایشی بهداشتی نقش دارد. ویتامین‌های گوناگون و آنتی اکسیدان های قدرتمند موجود در این عصاره تاثیرات شگفت انگیزی بر روی بدن شما می‌گذارند.

مرطوب کننده

همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، عصاره روغن قلم برای ساخت بسیاری از مواد آرایشی به کار می‌رود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این عصاره، خاصیت مرطوب کنندگی آن می‌باشد.

عصاره روغن قلم

خواص آنتی اکسیدانی

یکی دیگر از فواید مهم عصاره روغن قلم، ویژگی‌های آنتی اکسیدانی می‌باشد. آنتی اکسیدان ها مواد مفیدی‌اند که می‌توانند به شما در خنثی سازی تاثیرات منفی رادیکال‌های آزاد کمک کنند. رادیکال‌های آزاد موادی هستند که در اثر متابولیسم ایجاد شده و با اکسیده کردن سلول‌های سالم، آنها را به بافت‌های سرطانی تبدیل می‌کنند.

منبع: آسان طب



تاريخ : دو شنبه 22 مرداد 1397برچسب:روغن قلم,خانواده ویتلاریا, | 11:17 | نويسنده : Bahar |

امروزه لنزهای طبی موجود در بازار توانسته‌اند نیاز به عینک را در افرادی که از این لنزها استفاده می‌کنند برطرف نمایند. اما گاها استفاده نادرست از آنها و استفاده از لنزهای غیر استاندارد می‌تواند عوارضی را در پی داشته باشد. حفظ بهداشت چشم بسیار ضروری است، چنانکه، پزشکان چشم را سلطان بدن دانسته‌اند. در این مقاله قصد داریم تا عوارض احتمالی استفاده از لنز طبی را بررسی کنیم.

لنز طبی

لنزهای غیر طبی

به طور کلی می توان گفت اگر از لنزهای طبی و لنزهای رنگی و غیر طبی به شکل درست استفاده شود و در گذاشتن و برداشتن آنها اصول بهداشتی رعایت گردد، عوارضی در پی نخواهند داشت.

بعضا ممکن است استفاده از لنزهای رنگی منجر به خارش، قرمزی یا عفونت چشم شود که در این موارد بهتر است از آن ها استفاده نکنید.

دقت کنید که تمام لنزها را باید از داروخانه ها و فروشگاه های معتبر تهیه کنید و طرز استفاده از آنها  را به طور دقیق آموزش ببینید تا بتوانید به شکل صحیح و بهداشتی از این لنزها استفاده کنید.

اگر خشکی چشم دارید از لنز استفاده نکنید

یکی از جاهایی که ما نباید از لنز طبی استفاده کنیم، خشکی چشم است. پزشکان توصیه می کنند شخصی که دچار خشکی چشم است از لنز طبی استفاده نکند. لنز طبی به تنهایی ایجاد خشکی چشم نمی کند اما می تواند فعل و انفعالاتی را در ملتحمه انجام دهد که منجر به عوارض شود.

2 دسته لنز طبی داریم:

لنز طبی

  • لنز طبی نرم: مورد استفاده برای نزدیک بینی و دوربینی.
  • لنز طبی سخت: مورد استفاده برای آستیگمات های بالا و قوز قرنیه

منبع: آسان طب



تاريخ : سه شنبه 16 مرداد 1397برچسب:لنز طبی,خشکی چشم, | 10:3 | نويسنده : Bahar |

آبگوشت از غذاهای سنتی و اصیل ایرانی است که در هر نقطه از ایران به شکل متفاوتی طبخ می‌شود. به طور کلی آبگوشت غذایی پر انرژی می‌باشد و در گذشته تامین کننده نیروی پدران ما بوده است. آبگوشت غذایی است که علی رغم چربی زیاد دارای خواص فراوانی است، در این مقاله مزاج آبگوشت و ترکیبات آن را بررسی خواهیم نمود.

مزاج آبگوشت 

بررسی مزاج آبگوشت

مزاج آبگوشت رو به گرمی است و توصیه می شود که آن را بیشتر در فصول سرد سال میل کنید. آبگوشت از سیب زمینی، حبوبات، پیاز یا سبزیجات تشکیل شده است که همه آنها منبع غنی پروتئین، کلسیم و آهن هستند.

آبگوشت غذایی است که کالری زیادی دارد و باید از چند جنبه به آن نگاه کرد، زیرا هر غذایی که کالری زیادی دارد ما را به سمت افزایش وزن می برد و اضافه وزن هم عوارض خاص خود را دارد. اما این که فکر کنیم آبگوشت در معده یا اثنی عشر زخم ایجاد می کند اشتباه است. آبگوشت برای افراد ضعیف و ناتوان، بیمارانی که دوران نقاهت را طی می کنند و بخصوص برای کودکان و نوجوانان در سنین رشد عالی است.

مزاج آبگوشت و ترکیبات آن 

سیب زمینی، گوجه فرنگی و تا حدودی لوبیا طبع سرد رو به اعتدال دارند ولی باید دقت کرد که نخود و گوشت گوسفند طعم گرمی دارند و حجم بیشتری نسبت به آن سه از آبگوشت در اختیار دارند، این موضوع باعث می شود غلبه گرمی آبگوشت بیشتر باشد اما باز متخصصین این غذا را از نظر طبع، معتدل می دانند.

 

توصیه هایی مفید در مورد مزاج آبگوشت

مزاج آبگوشت

پیش از این که گوشت را بپزید، تمام چربی هایش را جدا کنید و از مصرف دنبه اجتناب کنید، بهتر است برای برگرداندن طعم به آبگوشت کم چرب از ادویه، پیاز، لیموعمانی و آبلیمو استفاده کنید. این مواد می توانند ویتامین ث بدن را تامین و به جذب آهن گوشت کمک کنند.

منبع: آسان طب



تاريخ : سه شنبه 16 مرداد 1397برچسب:غذاهای سنتی,مزاج آبگوشت, | 9:58 | نويسنده : Bahar |

آنتی بیوتیک‌ها یا به اصطلاح عموم چرک خشک کن، در بین داروهای امروزی بیشترین داروهایی هستند که تجویز می‌شوند. آنتی بیوتیک‌ها از طریق کشتن یا متوقف کردن میکروب‌ها، با عوامل بیماری زا مقابله می‌کنند، اما سوال من از شما خواننده عزیز این است که آیا با نحوه صحیح و درست مصرف آنتی بیوتیک‌ها آَشنا هستید؟ امروز قصد داریم درباره تجویز آنتی بیوتیک و مقاومت به آنتی بیوتیک صحبت کنیم.

مقاومت به آنتی بیوتیک

پیشگیری از مقاومت به آنتی بیوتیک ها 

در درمان بیماری های باکتریایی، عوامل زیادی مثل سن بیمار، سابقه آلرژی، اختلالات کلیوی و کبدی، بارداری و شیردهی و همه این ها با عوامل دیگری توسط پزشک متخصص در نظر گرفته می شود تا آنتی بیوتیک مخصوص بیمار تجویز شود.

 یکی از پرمصرف ترین داروهایی که مردم جهان اکنون استفاده می کنند آنتی بیوتیک ها هستند، در کشور ما هم امروزه آنتی بیوتیک جزو اقلام پر مصرف می‌باشد.

نکاتی درباره آنتی بیوتیک ها وجود دارد که شاید دانستن آن ها کمک کند که در مصرف آن ها دقت بیشتری داشته باشیم.

از جمله این که آنتی بیوتیک ها در داروسازی به 2 دسته کلی تقسیم می شوند، اصولا لفظ آنتی بیوتیک یعنی ترکیبی که بر ضد یک موجود زنده استفاده می شود.

چگونگی مقاومت به آنتی بیوتیک

مقاومت به آنتی بیوتیک

از طرف دیگر، اکنون یک معضل جهانی که درباره آنتی بیوتیک مطرح است، مسئله مقاومت به آنتی بیوتیک ها می باشد که در وضعی نگران کننده قرار گرفته است.

منبع: آسان طب



تاريخ : یک شنبه 14 مرداد 1397برچسب:آنتی بیوتیک,آلرژی, | 10:42 | نويسنده : Bahar |

یکی از بخش‌های بدن که جزو بخش‌های عادی آناتومی انسان به حساب می‌آید سوراخ‌های لوزه می‌باشد، وجود این سوراخ‌ها در پشت گلو می‌تواند مکانی برای به دام افتادن باکتری‌ها به حساب آید و با ذرات غذا، مخاط و یا سایر عوامل نیز مسدود می‌گردد. توجه داشته باشید که سوراخ‌های لوزه گاهی وقت‌ها به دلیل برخی عوامل ممکن است موجب ایجاد التهاب، گلو درد و سایر علائم مزمن شوند، در این مقاله قصد داریم به بررسی عملکرد سوراخ‌های لوزه بپردازیم.

لوزه

اطلاعاتی در رابطه با سوراخ‌های لوزه

سوراخ‌های لوزه دارای ساختارهای غشایی در پشت گلو هستند، همچنین حاوی سلول‌هایی به نام لنفوسیت می‌باشند که به دفع و محافظت بدن از عفونت کمک‌های فراوانی می‌کند. شاید برای شما هم جای سوال باشد که این محافظت به چه صورت انجام می‌گردد، این سوراخ‌ها به باکتری‌ها و ویروس‌هایی که قرار است از طریق گلو وارد بدن شوند اجازه عبور نخواهد داد و یا به گونه‌ای در دام خود گرفتارشان خواهد کرد، همین مسئله محافظت در برابر انواع ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌تواند لوزه را نسبت به عفونت حساس نماید، در صورتی که لوزه‌ها دچار تورم گردند مطمئنا التهاب زبان و گلو ایجاد خواهد شد و به همین دلیل حفره‌ها مسدود می‌شوند، این مسدود شدن می‌تواند مشکلات و گرفتاری‌های زیادی را به دنبال داشته باشد و نباید به سادگی از کنار آن گذشت زیرا امکان ایجاد شرایط وخیم‌تر وجود دارد، بنابراین بهترین کار جدی تلقی کردن علائم و نشانه‌های آن می‌باشد.

علت‌های اثرگذار بر عملکرد سوراخ لوزه

شرایط زیادی وجود دارند که می‌توانند سوراخ‌های لوزه را تحت تاثیر خود قرار دهند و شخص را گرفتار عفونت نمایند، یکی از این عوامل را می‌توان تونسیلیت دانست، این مسئله زمانی اتفاق خواهد افتاد که لوزه‌ها به دلیل عفونت‌های ویروسی و یا باکتریایی دچار التهاب گردند، این اتفاق هم ممکن است برای بزرگسالان ایجاد گردد و هم برای کودکان اما بر اساس مطالعات و مشاهدات صورت گرفته این اتفاق در کودکان بیشتر از بزرگسالان خواهد بود. یک فرد مبتلا به لاکولیت هم ممکن است احساس داشتن یک غده تورم در گردن را داشته باشد.

لوزه

√ مونونوکلئوز: این مورد نیز همانند سایر موارد یکی دیگر از شرایطی است که می‌تواند باعث ایجاد حفره‌هایی در لوزه‌ها گردد. علائم مربوط به این مشکل عبارتند از:

  • احساس درد در گلو
  • خستگی
  • تب
  • ایجاد بثورات
  • سردرد
  • بدن درد
  • ایجاد تورم در غدد لنفاوی
  • در موارد نادر ایجاد تورم در کبد و یا طحال

منبع: آسان طب



تاريخ : یک شنبه 14 مرداد 1397برچسب:سوراخ‌های لوزه,گلو, | 10:20 | نويسنده : Bahar |

تستوسترون یک نوع هورمون جنسی بوده که غالبا بیشترین تاثیر را در مردان داشته و در زنان به مقدار اندکی وجود دارد. در صورتی که یک مرد دارای سطوح پایینی از هورمون تستوسترون باشد مسلما با مشکلاتی در زمینه نعوظ و مسائل جنسی مواجه خواهد شد، در این مقاله قصد داریم به بررسی هورمون تستوسترون و تاثیرات مقادیر کم آن در مردان بپردازیم.

تستوسترون

اطلاعاتی در رابطه با هورمون تستوسترون

هورمون‌ها تاثیرات زیادی در زمینه‌های عملکردی بدن خواهند داشت و هورمون تستوسترون نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد، بر اساس اطلاعات موجود می‌توان گفت که این هورمون در زمینه‌های زیر نقش خواهد داشت:

  • توسعه استخوان‌ها و عضلات
  • تقویت صدا، رشد مو و عوامل مرتبط با ظاهر افراد
  • تولید اسپرم

توجه داشته باشید که میزان این هورمون در مردهای مسن کمتر بوده و این امر تا حدی عادی به نظر می‌رسد. مطابق با اعلام نظر متخصصین آمریکایی افرادی که سطوح هورمون تستوسترونشان کمتر از 300 نانوگرم در هر دسی لیتر باشد دچار کمبود آن هستند، اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم به ازای هر 100 نفر تعداد 2 نفر از تستوسترون کمی برخوردار هستند.

تستوسترون

√ مورد هشتم، کاهش توده‌های عضلانی: تستوسترون نقش بسیار مهمی در زمینه رشد توده‌های عضلانی دارد و مسلما کاهش آن می‌تواند نتیجه معکوسی را به دنبال داشته باشد، بر اساس نتایج به دست آمده در بررسی‌های سال 2016 می‌توان با قاطعیت گفت که کاهش عملکرد و قدرت عضلات می‌تواند به عنوان یکی از علائم کمبود این هورمون شناخته شود.

منبع: آسان طب



تاريخ : جمعه 12 مرداد 1397برچسب:هورمون تستوسترون,هورمون جنسی, | 10:2 | نويسنده : Bahar |

نارانجیلا نوعی میوه است که از درختچه‌ای چند ساله به همین نام به عمل می‌آید. درختچه‌های این میوه که با نام علمی Solanum quitoense شناخته می‌شوند به خانواده بادنجان تعلق دارند. معمولا این درختچه‌ها تا دو و نیم متر ارتفاع پیدا کرده و به مرور زمان سفت و ضخیم می‌شوند. با توجه به اینکه نارانجیلا سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های گوناگون است فواید و خواص درمانی گسترده‌ای را به این میوه مربوط کرده‌اند. اگر دوست دارید به صورت کامل با این میوه و خواص بی‌نظیرش آشنا شوید، ما را در ادامه مقاله همراهی کنید.

خواص نارانجیلا

همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، خواص درمانی گسترده‌ای را به میوه‌های این گیاه نسبت می‌دهند چرا که نارانجیلا سرشار از ترکیبات مفید و منحصر به فرد است. بررسی‌هایی که در طی سال‌های اخیر انجام شده نشان می‌دهد در این میوه موادی مانند ویتامین C، ویتامین A، ویتامین B6، ویتامین K، فولات، نیاسین و تیامین، و همچنین کلسیم، آهن، فسفر،منیزیم، سدیم، پتاسیم، روی و فیبر رژیمی وجود دارد. علاوه بر کربوهیدرات‌ها، پروتئین و قند، مقدار زیادی آب و میزان بسیار کمی چربی و کالری نیز در این میوه پیدا می‌شود. همچنین شما می‌توانید طیف گسترده‌ای از آنتی اکسیدان های قدرتمند را نیز در نارانجیلا یافت کنید.

نارانجیلا

بهبود بینایی

یکی دیگر از خواص مهمی که به این میوه نسبت می‌دهند، بهبود بینایی است. یکی از مهم‌ترین موادی که می‌تواند به سلامت چشم شما کمک کند، ویتامین A می‌باشد. بررسی‌ها حاکی از این است که ویتامین A در نقش یک آنتی اکسیدان ظاهر شده و سلول‌های چشمی شما را در مقابل بیماری‌های مختلف و آسیب‌های رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. رنگ نارنجی و قرمز این میوه نیز ناشی از بتا کاروتن است.

منبع: آسان طب



تاريخ : جمعه 12 مرداد 1397برچسب:نارانجیلا,ویتامین A, | 9:58 | نويسنده : Bahar |

گل لاله یکی از گل‌هایی است که ایرانی‎ها از زمان‌های دور با آن آشنایی دارند. این گل تنوع رنگی بسیار بالایی دارد و در مناطق مختلف جهان بیش از 150 نوع آن یافت شده است. محبوب‌ترین رنگ‌های گل لاله، سفید، قرمز، صورتی یا زرد می‌باشد. از شاخه بریده یا گل گلدانی آن بیشتر استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی گل لاله بپردازیم. 

گل لاله

آشنایی با گل لاله

لاله یک گیاه دائمی و سوخ دار است. این گل زیبا، یکساله به حساب می آید چون سوخ مادری آن یک سال زراعی بیشتر دوام نمی آورد. این گل بیشتر در مناطق سردسیری رشد می کند و گلی دائمی به حساب نمی آید. تولیده کننده عمده و تجاری این گل کشور هلند است، هلندی ها سالانه 3 میلیارد شاخه گل لاله تولید می کنند.

تولیدکنندگان تجاری معمولا برداشت لاله را وقتی آغاز می کنند که لاله ها به اندازه کافی بزرگ باشند، این زمان معمولا اواخر شهریور است. گل های کوچکتر هم دوباره کاشته می شوند و برای فروش در سال آینده قرار می گیرند.

شرایط محیطی

گل لاله

 لاله گلی با دوام نیست و نهایتا یک ماه دوام بیاورد اما وقتی گل از بین می رود، می توانید پیازش را از خاک بیرون بیاورید و ساقه اش را ببرید. پیاز را در محلی خشک و تاریک نگهداری کنید و سال دیگر دوباره آن را بکارید.

منبع: آسان طب



تاريخ : پنج شنبه 11 مرداد 1397برچسب:گل لاله,گل زیبا, | 13:4 | نويسنده : Bahar |

گل مریم از گل‌های زیبایی است که دارای عطر زیاد و فوق العاده خوشبویی است. این گل از آفریده‌های بسیار زیبای خداوند است که وجود آن در خانه می‌تواند باعث شادابی و طراوت اهل خانواده شود. برای پرورش هر گل و گیاهی باید با فوت و فن‌های پرورش آن آشنا بود، به همین دلیل در این مقاله سعی داریم تا شما را با پرورش گل مریم آشنا کنیم.

آشنایی با گل مریم

گل مریم

گل مریم بومی مکزیک است و سوخ هایش از فلس ها و قاعده برگ ها تشکیل می شود. در دسته بندی های این گیاه را در دسته مارچوبه سانان قرار می گیرد. برگ های این گیاه زیاد است و شکلی نیزه ای باریک و طویل دارد. از وسط برگ های آن ساقه گلدهنده خارج می شود.

خوشه های گل مریم اندازه 14 تا 38 سانتی متری است، در انتهای ساقه های گلدهنده قرار می گیرد و حدود 30 جفت متناوب از گلچه های سفید رنگ به صورت دو تا دو تا در بخش انتهایی آن قرار می گیرد.

رنگ گل مریم سفید است ولی با تغییرات نژادی، رنگ های دیگر آن نیز موجود است. این گل عطر بسیار زیادی دارد تا آنجا که بعضی ها نمی توانند بوی آن را تحمل کنند. گل مریم را می توان در باغچه یا در گلدان پرورش داد. این نوع گل دو تا چهار ماه پس از کاشت گلدهی را شروع می کند، اگر شرایط محیطی برای این گل مناسب باشد می تواند در تمام طول سال گل بدهد. کشت آن معمولا در بهار صورت می گیرد و در تابستان شروع به گلدهی می کند.

شرایط محیطی

گل مریم

♦ خاک: گل مریم خاک حاصلخیز و سبک را می پسندد و در محل های گرم و آفتابی به خوبی رشد می کند. دمای خاک باید حدود 20 درجه باشد تا گل بتواند به طور مناسب رشد کند.

منبع: آسان طب



تاريخ : پنج شنبه 11 مرداد 1397برچسب:گل مریم,گلدهی, | 12:57 | نويسنده : Bahar |

گندم آلمانی نوعی گیاه علفی یک ساله است که به خانواده گندمیان تعلق دارد. این گونه دارای نام‌های متعددی از جمله گندم شهرکردی، جُلبان یا اسپلت می‌باشد. این نوع گندم بیشتر در کشورهای اروپایی کاشت می‌شود و به همین دلیل است که در ایران به آن گندم آلمانی می گویند. شواهد نشان می‌دهد که این گندم از عصر برنز در کشورهای اروپایی مصرف می‌شده است و این بدان معنی می‌باشد که گندم آلمانی قدمتی 3 هزار ساله دارد. در اروپای مرکزی و شمال اسپانیا هنوز از این گندم به عنوان غذای اصلی یاد می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم شما را به صورت مختصر با مهم‌ترین خواص درمانی که به این گیاه نسبت داده‌اند آشنا کنیم.

گندم آلمانی

خواص گندم آلمانی

این نوع گندم خواص بی نظیری دارد که بیشتر آنها ریشه در مواد مغذی موجود در آن دارند. در سال 2014 مطالعاتی آزمایشگاهی در دانشکده پزشکی دانشگاه ایالتی مونته ویدئو اروگوئه انجام شد که نتایج نشان می‌دهد در این گندم مواد باارزشی همچون آهن، مس، منگنز، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، سلنیوم، نیاسین، تیامین، ویتامین B6 و اسید فولیک وجود دارد. شما با مصرف یک فنجان گندم آلمانی می‌توانید 21 درصد از نیاز روزانه خود به پروتئین و 30 درصد به فیبر را فراهم کنید. به همین دلیل است که در کشورهای پیشرفته از دانه‌های این گیاه در ساخت سریال‌های صبحانه استفاده می‌شود.

تسهیل هضم

مطالعاتی که در آگوست 2017 در مجله پزشکی Daily Health منتشر شد، ادعا می‌کند بیماری‌های گوارشی با سرعت باورنکردنی در حال رشد هستند. دانشمندان علت این موضوع را تغییر عادت‌های سالم غذایی و استفاده بیش از حد غذاهای فست فودی می‌دانند. اساساً غذاهایی که هضم آسانی دارند، می‌توانند سلامت دستگاه گوارشی شما را تضمین کنند. همان طور که در بالا گفتیم گندم آلمانی از جمله موادی است که دارای فیبر فراوان است. فیبر غذایی به افزایش مدفوع کمک می‌کند و مواد غذایی را از طریق دستگاه گوارش حرکت می‌دهد. این ماده همچنین سرعت جذب مواد مغذی را افزایش داده و به کاهش بیماری‌هایی مانند یبوست، نفخ، گرفتگی معده، گاز اضافی، اسهال و مسائل جدی‌تر گوارش مانند زخم معده منجر می‌شود.

گندم آلمانی

بهبود جریان خون

سطح بالای آهن و مس در ترکیب این گیاه به طور قابل توجهی باعث افزایش گردش خون می‌شود. دانشمندان اندونزیایی در سال 2004 کشف کردند که این دو عنصر نقش حیاتی در ساخت سلول‌های قرمز بدن دارند.

منبع: آسان طب



تاريخ : شنبه 6 مرداد 1397برچسب:گندم آلمانی,گردش خون, | 19:13 | نويسنده : Bahar |

معمولا عرق کردن پا مسئله جدی به حساب نمی‌آید و امری عادی محسوب می‌گردد اما زمانی که عرق پا بیش از حد شود ممکن است نشان‌دهنده یک وضعیت خاص به نام هیپرهیدروز باشد. عرق پا می‌تواند منجر به ایجاد مسائل بهداشتی همانند بوی پا و ایجاد برخی از قارچ‌ها شود. در این مقاله قصد داریم عرق پا را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.

عرق پا

جلوگیری از ایجاد عرق پا

بر اساس اعلام رسمی انجمن بین‌المللی هیپرتروز می‌توان گفت که هیپرتکوزیس تقریبا 5 درصد از مردم سراسر جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است، این دسته از افراد همواره در تلاش هستند بتوانند این مسئله را کاهش دهند اما در اغلب مواقع قادر به انجام نخواهند بود. راه‌های زیادی برای مقابله با این مشکل وجود دارد که در این مقاله قصد داریم به معرفی 10 مورد آن بپردازیم. مردم می‌توانند روش‌های زیر را برای جلوگیری از ایجاد عرق پا استفاده نمایند، از جمله:

√ مورد اول، ایجاد یک صفحه یادداشت: به راحتی خواهید توانست با ایجاد یک صفحه یادداشت بر روی کاغذ و یا دستگاه‌های الکترونیکی خود الگوهایی را دنبال نمایید، در حقیقت می‌توانید مصرف غذاها و میزان عرق پا در زمان‌های گوناگون را یادداشت کرده و به واسطه آن دلایل ایجاد عرق را متوجه شوید و در نهایت برای جلوگیری اقدامات لازم را انجام دهید.

√ مورد دوم، استفاده از جوراب‌های مناسب: در طول ماه‌های گرم سال برای وجود تهویه مناسب پا از جوراب‌های نخی استفاده نمایید، جوراب‌های پشمی بهترین گزینه برای ماه‌های زمستان می‌باشند. برخی از جوراب‌های ورزشی هم وجود دارند که دارای پانل‌های تهویه و یا مواد شیمیایی خاص هستند و می‌توانند تعداد باکتری‌های موجود در پا را کاهش دهند.

چگونه از عرق پا خلاص شویم

عرق پا

به گزارش مجله پزشکی آسان طب بهترین تکنیک‌های پیشگیری از ایجاد عرق پا هم نمی‌توانند به طور کامل موجب ایجاد نشدن چنین حالتی شوند

منبع: آسان طب



تاريخ : شنبه 6 مرداد 1397برچسب:عرق پا,هیپرهیدوز, | 19:4 | نويسنده : Bahar |

شاید شما هم یکی از افرادی باشید که اشتباها به دنبال رژیمهای غذایی وسوسه کننده لاغری که در آن‌ها اصول درست رژیم گرفتن رعایت نشده، رفته است. اگر رژیم غذایی توسط متخصص تغذیه و با توجه به شرایط جسمی شما توصیه نشده باشد می‌تواند سبب آسیب رسانی به شما شود. اصول درست رژیم گرفتن یکی از موارد مهمی است که بایستی در رژیم‌های غذایی مد نظر قرار بگیرد، زیرا عدم رعایت آن‌ها می تواند منجر به  آسیب‌های جبران ناپذیری شود. در این مقاله قصد داریم اصول درست رژیم گرفتن و مضرات رژیم‌های نادرست را بررسی کنیم.

اصول درست رژیم گرفتن

آشنایی با اصول و قوانین درست رژیم گرفتن

در اصول درست رژیم گرفتن یک قانون کلی هست که می گوید باید کالری ورودی را کم کنیم و خروجی را زیاد کنیم یعنی یا متابولیسم پایه را بالا ببریم یا این که با ورزش یا فعالیت های فیزیکی بیشتر، انرژی بیشتری مصرف کنیم. این یک قانون کلی است به این دلیل که ما در بدن خود ذخیره خیلی از چیزها را نداریم، متخصصین تغذیه معتقدند که رژیم غذایی باید با تعادل و تنوع همراه باشد، پس رژیم هایی که با خوردن یک ماده غذایی مشخص در طول یک هفته یا یک ماه همراه هستند رژیم های سالمی نیستند.

مثلا، فرض کنید که سوخت اصلی مغز ما گلوکز است، ذخیره گلوکز بدن ما که گلیکوژن است، بیشتر از 12 ساعت نیست یعنی بعد از این تایم دیگر قندی در بدن نیست که مغز مصرف کند. یا اینکه پروتئین در بدن ما ذخیره نشده و همچنین اضافه مواد در بدن ما ذخیره نمی شود و اضافه همه مواد به چربی تبدیل می شود، ما ذخیره اسید آمینه در بدن نداریم و به این علت که خیلی از فعالیت های درون بدن به این اسید نیاز دارند باید به صورت روزانه آن را دریافت کنیم. بدن ذخیره ای از ویتامین های محلول در آب ندارد (مثلا ویتامین های گروه ب و ث) چون اضافه این ویتامین ها دفع می شود.

اگر اصول رژیم گرفتن را رعایت نکنید چه بلایی سرتان می‌آید؟

اصول درست رژیم گرفتن

امروزه افرادی که خودسرانه برای خود برنامه رژیم غذایی درست می کنند، کم نیستند. اکثر رژیم های خودسرانه غیر اصولی هستند و باعث آسیب رسانی به اعضای بدن خواهند شد. افرادی هم ممکن است، به اشتباه کار برنامه ریزی رژیم غذایی خود را به افراد ناوارد و غیر متخصص بسپارند.

منبع: آسان طب



تاريخ : شنبه 6 مرداد 1397برچسب:رژیم گرفتن,رژیم غذایی, | 18:15 | نويسنده : Bahar |

ذرت خوشه‌ای یکی از مهم‌ترین اعضای خانواده گندمیان است که نوعی غلات محسوب می‌شود. این گیاه نام‌های دیگری نیز دارد که از بارزترین آنها می‌توان به مواردی مانند جاروی رشتی و چائیر اشاره کرد. دانه‌های این گیاه از ارزش بسیار بالایی برخوردار هستند به طوری که بعد از گندم، برنج، ذرت و جو، ذرت خوشه‌ای در رتبه پنجمین غلات مهم قرار می‌گیرد. این گیاه به بیشتر منطقه‌های آب و هوایی عادت دارد و به همین دلیل شما می‌توانید این ذرت را در اکثر کشورهای دنیا یافت کنید. در ایران نیز مزرعه‌های وسیعی از این ذرت در استان‌هایی مانند سیستان، کرمان، اصفهان، یزد، گیلان، مازندران و بنادر جنوبی وجود دارد. ما در این مقاله شما را به صورت مختصر با مهم‌ترین خواص ذرت خوشه‌ای آشنا می‌کنیم.

ذرت خوشه‌ای

خواص ذرت خوشه‌ای

همان طور که اشاره شد این دانه‌ها از نظر مواد مغذی، ارزش بسیار بالایی دارند. به همین دلیل است که خواص درمانی زیادی را به این ماده نسبت داده‌اند. تحقیقات زیادی بر روی این ماده انجام شده که نتایج نشان می‌دهد ذرت خوشه‌ای دارای ویتامین‌های گسترده‌ای مانند نیاسین، ریبوفلاوین و تیامین می‌باشد. همچنین دانشمندان دانشگاه پزشکی هامبورگ آلمان اثبات کرده‌اند که این ذرت یکی از مهم‌ترین منابع برای دریافت مواد معدنی مختلفی همچون منیزیم، آهن، مس، کلسیم، فسفر و پتاسیم می‌باشد. شما با مصرف 100 گرم از دانه‌های این گیاه تقریباً نیمی از نیاز روزانه خود به پروتئین و فیبر غذایی را تأمین می‌کنید.

بهبود سلامت دستگاه گوارشی

همان طور که می دانید بهترین غذاهایی که می‌توانند به سلامت دستگاه گوارش کمک کنند، غذاهای فیبری می‌باشند. بر اساس آنچه در بالا نیز اشاره شد، ذرت خوشه‌ای یکی از منابع مهم و سرشار فیبر محسوب می‌شود. شما با مصرف 100 گرم از این ذرت می‌توانید 48 درصد از نیاز روزانه خود به فیبر را فراهم کنید. این امر باعث می‌شود تا مواد غذایی به راحتی در دستگاه گوارشی شما حرکت کرده و شما از ابتلا به مشکلاتی مانند گرفتگی، نفخ، یبوست، درد معده، گاز اضافی و اسهال در امان بمانید.

ذرت خوشه‌ای

کنترل دیابت

یکی از بیماری‌های مزمنی که این روزها به شدت در حال رایج شدن می‌باشد، دیابت است. افرادی که به دیابت مبتلا هستند، قادر نیستند سطح قند خونشان را کنترل کنند چرا که بدنشان به ترشح هورمون انسولین مقاوم شده است. دانشمندان دریافته‌اند که دانه‌های ذرت خوشه‌ای دارای آنزیم‌هایی هستند که جذب نشاسته توسط بدن را مهار می‌کنند و می‌توانند به تنظیم میزان انسولین و قند خون در بدن کمک کنند. امروزه در بیشتر رژیم‌های غذایی افراد دیابتی از این ماده استفاده می‌شود.

منبع: آسان طب



تاريخ : شنبه 6 مرداد 1397برچسب:ذرت خوشه‌ای,گیاه, | 18:9 | نويسنده : Bahar |

عصب صورت وقتی از مغز بیرون می‌آید به 12 شاخه تقسیم می‌شود که هر کدام از آنها مربوط به یکی از اعضای صورت است. دچار عارضه شدن هر کدام از این اعصاب می‌تواند زندگی شخص را دچار اختلال کند. فلج بلز، فلج عصب هفتم مغزی (عصب فاشیال) است که یکی از این اعصاب دوازده گانه به حساب می‌آید. این عصب عامل انتقال دهنده دستورات مربوط به حرکات صورت است. در این مقاله قصد داریم تا بدانیم که بیماری فلج بلز چیست و چه ارتباطی با سینکینزی دارد. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

فلج بلز یا فلج بل

فلج بلز

فلج بل یک بیماری خود ایمنی است که در بدن اتفاق می افتد. معمولا بیمارانی که دچار فلج بلز می شوند از دو هفته تا یک ماه قبل از آن سابقه عفونت ویروسی، سرماخوردگی یا سینوزیت را در مجاری فوقانی و تنفسی دارند که بدن وقتی بر علیه آن ویروس واکنش نشان می دهد، این واکنش ها بر جداره عصب هم تاثیر می گذارد و آن را دچار التهاب می کند. عصب، جایی که در کانال استخوانی از استخوان تمپورال خارج می شود، ملتهب می گردد و بیمار به سرعت دچار فلج نیمه صورت می شود. اگر کسی دچار فلج بلز شود یک طرف صورتش عملا افتادگی پیدا می کند، نمی تواند آب دهانش را قورت دهد، مزه ها را احساس نمی کند، پلک یک طرف صورت را نمی تواند تکان دهد و ...

چرا فلج بلز ایجاد می­‌شود؟

این فلج عامل خاصی ندارد و یک دفعه اتفاق می افتد، افتراق آن از تومورهای خلفی مغز مهم است. تومورهای خلفی مغز هنگامی که از ساقه مغز بیرون می آیند این عصب را درگیر می کنند و باعث ایجاد این فلج می شوند.

چگونگی درمان فلج بلز

فلج بلز

به گزارش آسان طب برای پاسخ به این سوال که درمان فلج بلز چیست، ابتدا باید دانست که فلج بلز دارای درجه شدید و خفیف است، هر چه خفیف تر باشد طول دوره بهبودی کوتاه تر است. اگر مریض ها در همان فاصله که این حالت ایجاد می شود به پزشک مراجعه کنند پزشکان درمان های دارویی را برای آن ها تجویز می کنند تا التهاب عصب کم شود. استفاده از دارو برای 10 روز اول بیماری است و پس از آن تنها فیزیوتراپی تجویز می شود.

منبع: آسان طب



تاريخ : دو شنبه 1 مرداد 1397برچسب:سینکینزی,فلج بلز, | 15:27 | نويسنده : Bahar |

سرطان حنجره یکی از انواع سرطان‌ها بوده که نادر هم می‌باشد، در این سرطان سلول‌های بدخیم در حنجره و بخش صدا رشد می‌کنند. سیگار کشیدن و مصرف الکل عامل اصلی ایجاد سرطان حنجره به حساب می‌آیند. بر اساس اعلام رسمی انجمن سرطان آمریکا موارد مربوط به سرطان حنجره در حال کاهش بوده و دلیل عمده آن را ترک سیگار توسط افراد مختلف می‌دانند. این نوع سرطان در افراد مسن بیشتر اتفاق می‌افتد و در افراد زیر 40 سال نادر می‌باشد، مردان 4 برابر بیشتر از زنان در معرض سرطان حنجره می‌باشند، در این مقاله قصد داریم به بررسی این نوع از سرطان بپردازیم.

سرطان حنجره

بررسی علت‌های شکل‌گیری سرطان حنجره

سرطان زمانی رخ خواهد داد که سلول‌های بدن بدون وجود کنترل دچار برخی فعل و انفعالات شوند، در حقیقت سلول‌ها با یک منطق خاص و کنترل شده‌ای شروع به اضافه شدن و یا تقسیم شدن می‌کنند، زمانی که بدن نیازی به سلول جدید نداشته باشد و این مسئله از کنترل خارج گردد مسلما شاهد تولید سلول‌های جدید خواهیم بود که در ادامه منجر به ایجاد نوعی تومور می‌شوند، سلول‌های سرطانی می‌توانند به بافت‌های مجاور حمله کنند و همچنین به سایر بخش‌های بدن نیز گسترش یابند، توجه داشته باشید که تومور خوش‌خیم گسترش نمی‌یابد. ابتدا بهتر است برای بررسی سرطان حنجره به معرفی حنجره بپردازیم، حنجره به سه بخش اصلی تقسیم خواهد شد:

  • بافت بالای دهانه حنجره
  • بخش میانی که تارهای صوتی وجود دارند
  • بافت متصل‌کننده هوا به ریه

سرطان حنجره امکان دارد در هر قسمت از این بخش بدن ایجاد شود اما احتمال شکل‌گیری آن در دهانه حنجره بیشتر است. دیواره‌های داخلی حنجره دارای سلول‌هایی هستند و اکثر سرطان‌ها نیز از همین قسمت اتفاق می‌افتد، بد نیست بدانید که امکان گسترش این نوع سرطان در پشت زبان، بخش‌هایی از گردن و یا گلو، ریه‌ها و سایر قسمت‌های بدن هم وجود خواهد داشت.

شیوه‌های تشخیص بیماری سرطان حنجره

سرطان حنجره

از آنجایی که سرطان در این ناحیه قابل لمس و حتی قابل مشاهده است، بیوپسی را می‌توان به عنوان یکی از روش‌های بسیار خوب و موثر در زمینه تشخیص دانست. پزشکان می‌توانند از طریق لارنگوسکوپ (دوربین کوچک و روشن) به مشاهده محل موردنظر و احتمالی وجود تومور بپردازند.

منبع: آسان طب



تاريخ : دو شنبه 1 مرداد 1397برچسب:سرطان حنجره,سلول‌های بدخیم, | 15:0 | نويسنده : Bahar |

ارزن یکی از پرکاربردترین دانه‌های غله‌ای است که در طیف گسترده‌ای از موارد استفاده می‌شود. این گونه، بیشتر در قسمت‌های خشک، به خصوص آسیا و آفریقا رشد می‌کند. باستان شناسان مدارکی پیدا کرده‌اند که ثابت می‌کند کشت این گیاه به 10 هزار سال پیش بر می‌گردد و از همین رو بسیاری اعتقاد دارند اولین گیاه غذایی که انسان آن را پرورش داد، ارزن می‌باشد. در حال حاضر بیشتر مردم فکر می‌کنند که این دانه‌ها تنها برای تغذیه دام و طیور استفاده می‌شوند اما باید بدانید که با استفاده از ارزن می‌توان غذاهای گوناگونی پخت یا این که از آن در ساخت بعضی داروها بهره برد. ما در این مقاله شما را به صورت مختصر به مهم‌ترین خواص این گونه آشنا می‌کنیم.

ارزن

خواص ارزن

ارزن می‌تواند به شما در موارد درمانی بسیاری کمک کند چرا که مشاهدات نشان می‌دهد این دانه‌ها حاوی مواد مفید زیادی از جمله ویتامین B، کلسیم، آهن، پتاسیم، روی، منیزیم و چربی‌ها هستند. علاوه بر این، مقادیر قابل توجهی از پروتئین و فیبر غذایی در ارزن نیز وجود دارد که باعث می‌شوند ارزش غذایی این دانه‌ها دو چندان شوند. تحقیقاتی که در سال 2014 توسط دانشمندان روسی انجام شد نشان می‌دهد این دانه‌ها یکی از 10 ماده مغذی در خارج از جو زمین هستند و به همین دلیل بهتر است برای سفرهای فضایی از سریال‌های حاوی ارزن استفاده کرد.

تقویت سلامت قلب

ارزن یکی از موادی است که اضافه کردن آن به رژیم غذایی می‌تواند باعث تقویت سلامت قلب شود. تحقیقات نشان می‌دهد که در این ماده مقادیر بالایی منیزیم وجود دارد که یکی از مهم‌ترین ارکان در کاهش فشار خون و خطر حمله قلبی یا سکته مغزی، به ویژه در مورد آترواسکلروز به حساب می‌آید. به عنوان یک منبع غنی پتاسیم نیز این دانه می‌تواند به عنوان یک وازودیلاتور عمل کرده و فشار خون را پایین بیاورد. کاهش فشار خون و بهینه سازی سیستم گردش خون شما یکی از بهترین راه‌های محافظت از سلامت قلب و عروق می‌باشد.

ارزن

جلوگیری از دیابت

دیابت یکی از بیماری‌های است که بر روی میلیون‌ها نفر تأثیر می‌گذارد. همان طور که می دانید افراد دیابتی به دلیل مقاومت به انسولین نمی‌توانند سطح قند خون خود را کنترل کنند. تحقیقات نشان می‌دهد کشورهایی که از ارزن، زیاد استفاده می‌کنند، آمار دیابت به مراتب پایین‌تری دارند.

منبع: آسان طب



تاريخ : دو شنبه 1 مرداد 1397برچسب:ارزن,تغذیه, | 14:52 | نويسنده : Bahar |

گیاه افسنطین یکی از گیاهان یا بهتر است بگوییم گل‌هایی است که خواص زیادی در آن نهفته است و این گیاه، علفی خودرو و سازگار است. برگ‌های نورس این گیاه، سبز و مایل به سفید هستند. افسنطین یکی از گیاهانی است که خواص دارویی فراوانی دارد و طبیعت آن گرم و خشک است. قسمت مورد استفاده آن بیشتر برگ و سرشاخه‌های گلدارش است. پرورش دادن یک گیاه دارویی می‌تواند هم از نظر درامد و هم سلامتی موثر باشد. در این مقاله قصد داریم تا شیوه‌های پرورش افسنطین و خواص بی‌نظیر آن را بررسی کنیم. 

افسنطین

آشنایی با افسنتین یا افسنطین

افسنطین بین 8 تا 10 سال عمر می کند اما تنها پنج سال باردهی اقتصادی دارد، این گیاه بومی نواحی معتدل آسیا و اروپا است. بذر آن از این مناطق به زلاند نو و آمریکا منتقل شده است. اکنون این گیاه به عنوان یک گیاه دارویی در محیط های وسیع پرورش داده می شود.

ریشه این گیاه مستقیم و طول آن به حدود 15 تا 20 سانتی متر هم می رسد. در اکثر گیاهان چند ساله مثل افسنطین پای ساقه چوبی است. سطح افسنطین از کرک هایی به رنگ نقره ای پوشیده شده و دارای انشعاب های زیادی است.

بذرهای افسنطین قدرت رویشی مناسبی تا 2 سال دارند. برگ های قسمت پایینی ساقه این گیاه دمبرگ درازی دارند و هر کدامشان دارای سه بریدگی است. برگ های وسط ساقه کوچکترند و طبیعتا دمبرگ هایشان نیز کوتاهتر است. برگ های میانی، دو بریدگی نسبتا عمیق دارند، بر خلاف این برگ ها، برگ های بالاتر نه دمبرگ دارند و نه بریدگی. رنگ برگ های بالایی نقره ای است.

گل های آن با حالت متراکم می رویند و قطرشان بین 3 تا 5 میلیمتر است، طلایی رنگ و شبیه به زنگوله هستند. شروع گلدهی این گیاه از اوائل تیر ماه است و این گلدهی تا پایان مرداد ماه ادامه خواهد داشت. این گل، میوه ای قهوه ای، روشن و براق دارد که قطرش به 0.3 میلی متر می رسد و بیضی شکل است. وزن هزار بذر افسنطین از 0.07 تا 0.09 گرم خواهد شد.

افسنطین

رفع کم خونی و کم خوابی، آرامش بخش اعصاب

2 قاشق م.خ آن را در یک فنجان آبجوش به مدت نیم ساعت دم کنید و بعد هر شب پیش از آن که بخوابید میل کنید.

منبع: آسان طب



تاريخ : دو شنبه 1 مرداد 1397برچسب:گیاه افسنطین,گیاه دارویی, | 14:48 | نويسنده : Bahar |