تب بیماری نیست اما میتواند نگران کننده باشد چون در اکثر مواقع عفونت و ویروس باعث تب کودکان میشود، در واقع علل شایع تب کودکان میتواند عفونت باکتریای، عفونت ویروسی و قرار گرفتن در گرما باشد. حتما دماسنج را در منزل داشته باشید و به محض احتمال تب در کودک دماسنج را زیر بغل کودک به صورت موازی با تنه در حدود سه دقیقه قرار دهید، دمای طبیعی بدن 37 درجه است، دمای برابر یا بیشتر از 38 درجه در صورت وجود علائم دیگر غیر طبیعی است. گاهی اوقات کودک علاوه بر تب دچار لرز میشود، که در این حالت باید روی نوزاد را با پتو بپوشانید و به محض برطرف شدن لرز پتو را بردارید، تب عوارضی مانند کم آبی شدید بدن و تشنج ناشی از تب و … را میتواند به وجود آورد بنابراین آن را جدی بگیرید. اکثر والدین، وقتی نوزادشان دچار تب میشود مضطرب میشوند، مخصوصا اگر سن کودک کمتر از یک سال باشد این حساسیت بیشتر میشود، به شما توصیه میکنیم آرامش خود را حفظ کنید و با اعمال راهکارهایی در خصوص درمان تب که به شما آموزش میدهیم درجه حرارت فرزند خود را پایین آورید تا نوزاد دچار اختلال شدیدتر مانند تشنج نشود.تب کودکان

تب کودکان و رابطه آن با بیماری صرع

بسیاری از والدین نگران فرزندانی که در اثر تب بالا تشنج کرده اند هستند که در آینده دچار بیماری صرع نشوند، اما نکته قابل توجه این است که هر چند افرادی که تشنج ناشی از تب را تجربه کرده اند در آنها ریسک ابتلا به صرع در آینده کمی بیشتر از دیگران است اما این به این معنی نیست که هر کودکی که تشنج گرفت در آینده دچار صرع خواهد شد. تحقیقات نشان داده است صرع میتواند جنبه ارثی نیز داشته باشد، عواملی مانند ضربه مغزی، تومور مغزی، سکته مغزی و … میتواند در بروز صرع دخیل باشند، حمله صرع بین چند ثانیه تا چند دقیقه ممکن است طول بکشد، افرادی که بیماری صرع دارند نباید در ارتفاع کار کنند، در رانندگی و شنا هم احتیاط لازم را به عمل آورند.

تب کودکان و تشنج

 تب کودکان

با بالا رفتن سریع درجه حرارت بدن ممکن است تشنج رخ دهد، هر چند تشنج ممکن است در اثر بیماریهای عفونی مانند سپسیس و منژیت هم باشد. تشنج اکثرا در اولین روزی که کودک دچار تب شده و تب 39 درجه سانتیگراد و بالاتر دارد رخ میدهد، در حین تشنج کودک هوشیاری خود را از دست میدهد و حتی ممکن است زبان خود را گاز بگیرد، سفتی بدن و اندام، حرکات شدید دست و پا، سیاهی دور لب، قفل شدن فک از علائم تشنج در اثر تب بالا میباشد، در این شرایط کودک را تنها نگذارید و او را به پهلو بخوابانید و اگر مواد غذایی در دهان کودک هست به آرامی خارج کنید، از دادن دارو در این شرایط خودداری کنید چون ممکن است سبب خفگی کودک شود، مدت زمان تشنج و علائم آن را به خاطر بسپارید تا در صورت مراجعه به پزشک، پزشک را در جریان بگذارید. اگر تشنج پنج دقیقه یا بیشتر طول کشید آمبولانس را خبر کنید.

این مقاله از سایت دکتر طب به شما توصیه میکند تا جای ممکن از وقوع تشنج خودداری کنید به این صورت که بدن کودک را با اسفنج مرطوب شده توسط آب ولرم خنک نگه دارید، مایعات خنک به کودک بدهید، درجه حرارت کودک را پایین بیاورید تا از وقوع تشنج جلوگیری شود.

منبع: دکتر طب



تاريخ : جمعه 11 اسفند 1396برچسب:تب کودکان,درمان تب, | 22:49 | نويسنده : Bahar |

آسیب استخوان در کوهنوردی مشکلی بزرگ و بسیار حساس است. در شهر تا نزدیک ترین بیمارستان در نهایت ترافیک، مصدوم با حداکثر 30 دقیقه تحت درمان های اولیه شکستگی یا در رفتگی ها قرار می گیرد اما در کوهستان شما با این نعمت روبرو نیستید. شرایط مصدوم و موقعیت بسیار پیچیده امدادی و فاصله واکنش تیم های امدادی بسیار زمان بر و مشکل تر است. پس باید خودمان بدانیم چه اقداماتی ضروری می باشد. واقعا اگر شکستگی استخوان اتفاق افتاد اولین اقدام ما چه باید باشد؟ بیایم با هم بیاموزیم که در این مواقع چه باید کرد.

آسیب استخوان

استخوان های بدن و آسیب استخوان در کوه 

یک انسان بالغ 206 عدد استخوان در بدن دارد که در کنار هم چیده شدن آنها استایل بدنی را شکل داده اند. بعضی از استخوان های بدن ابزارهای انجام کار بوده مانند دست ها و پاها و بعضی دیگر محفظه هایی هستند که مانند قلعه ای عضوی را در بر می گیرند مانند کاسه سر و دنده ها که محافظان مغز، چشم و زبان و … هستند. در این مطلب لزومی به تفکیک تعداد استخوان های بدن نیست تنها باید بدانیم که آسیب استخوان در کوهنوردی از هر جهت ما را وارد شرایط اورژانسی امداد و نجات می کند.

دسته بندی امدادی برای آسیب استخوان

بیشتر سوانح مربوط به شکستن استخوان در کوهنوردی به دلیل سقوط ها، بخصوص در فرود کوهنوردان است. در حالت سقوط به دلیل میزان گرانش بر حسب ارتفاع، زاویه برخورد، سطح برخورد و محل برخورد میزان شکستگی ها تفاوت خواهد نمود. مثلا گاهی بر اثر افتادن و سقوط تنها مچ پای کوهنورد دچار شکستگی یا در رفتگی می شود، گاهی ممکن است دچار آسیب شدید ستون فقرات شود و یا صدمه جدی به کاسه سر یا محفظه دنده ای وارد شود. در اینگونه موارد که میتواند با خونریزی بیرونی و یا داخلی همراه باشد سرعت عمل و شکل امدادی همراهان تا رسیدن تیم خبره امداد و نجات بسیار مهم است چرا که در صورت کوچکترین غفلتی کوهنورد کشته یا دچار آسیب دیدگی های مادام العمر خواهد شد. در ورزش بیشتر آسیب ها، بر اساس درصدبندی به سیستم های حرکتی مانند دست و پا، کتف، ترقوه و بعد گردن، کاسه سری، ستون فقرات و در نهایت محفظه ای دنده ای وارد می شود. پس بر اساس احتمالات باید در کیت امداد کوهستان خود آتل های لازم را به همراه داشته باشید یا در مطلب انواع آتل ها آموزش های لازم در مورد آتل بندی های بخش های مختلف بدن را بدانید.

اولویت بندی اقدامات امدادی در آسیب استخوان

آسیب استخوان

در تمامی حوادث شما باید همیشه بدترین شرایط را در نظر بگیرید چرا که رفتار امدادگرانه با رفتار احساسی و این که بگوییم چیزی نشده بسیار متفاوت است. 

بیایم فرض بگیریم همنوردمان سقوط کرده است: 

♦ اگر همنورد ما دچار حادثه ای شد که در پی آن حادثه مشکوک به شکستگی یا هر پیش آمد دیگری شدیم بهترین محل، شروع امدادی در همان محل است. بعنی به هیچ وجه مصدوم را تا روشن شدن وضعیتش تکان ندهید مگر اینکه احتمال حادثه بدتری را بدهیم که در کوه می تواند احتمال ربزش بهمن باشد. پس اگر درصد احتمالات محیطی کم بود باید عملیات امداد و نجات را از همان محل شروع کنیم. 

♦ اولویت بعدی چک کردن 3 عامل است که معروف به ABC می باشد. 1.باز بودن راه های هوایی، 2.احیای تنفسی، 3.برقرار بودن جریان درست نبض و خون.

منبع: آسان طب



تاريخ : جمعه 11 اسفند 1396برچسب:آسیب استخوان,شکستگی استخوان, | 22:41 | نويسنده : Bahar |

همانطور که می دانیم انواع رنگ مو با ایجاد تخریب های سطحی یا عمقی در فلس های مو به تغییر رنگ در مو پرداخته و تقریبا در اکثر مواقع باعث خشکی و شکنندگی موها شده و در موارد جدی تر باعث صدمات جبران ناپذیر به موها مانند سوختگی در آن می شود. مخصوصا در افرادی که به طور مکرر از انواع رنگ مو استفاده می کنند می تواند باعث صدمات جدی تری به ساختار مو شود که در این صورت راهی باقی نمی ماند جز کوتاهی مو با مدل پسرانه. در ادامه به معرفی انواع رنگ مو پرداخته و در نهایت چند مورد از خطرات احتمالی رنگ کردن مو را با هم مرور می کنیم.

انواع رنگ مو

معرفی انواع رنگ مو

انواع رنگ مو ها را می توان به دو دسته رنگ موهای موقت و رنگ های اکسیداسیون تقسیم کرد. حال برای روشن شدن موضوع به تفاوت این دو دسته از رنگ مو می پردازیم.

√ انواع رنگ مو های موقت: به این رنگ ها به دلیل اینکه نیازی به ترکیب با پراکسید هیدروژن ندارند رنگ موی مستقیم نیز می گوییم. پیگمنتهای رنگی رنگ های موقت به دلیل ریز بودن به راحتی وارد کوتیکول مو شده و در زیر فلس های مو قرار می گیرند و به دلیل اینکه واکنش شیمیایی در مجاورت موها انجام نمی شود پس از یک یا چند بار شامپو کردن موها و شستشو به راحتی از موها خارج می شوند.

√ انواع رنگ مو های اکسیداسیون: این رنگ ها امروزه رواج کامل دارند و برای استفاده از آنها باید با پراکسید هیدروژن ترکیب شوند. رنگ های اکسیداسیون شامل دو زیرمجموعه هستند با عناوین رنگ های نیمه دائمی و رنگ های دائمی.

  1. انواع رنگ مو های نیمه دائمی: انواع رنگ مو در این زیرمجموعه معمولا به حالت ژله ای هستند و دوام آنها به مدت 12 تا 15 بار شامپو کردن موهاست و پس از آن به تدریج از ساختمان موها خارج می شوند.
  2. انواع رنگ مو های دائمی: جنس این گونه از انواع رنگ مو به صورت خمیر یا کرم است. پس از ترکیب با اکسیدان و قرار گرفتن در مجاورت موها باعث یک سری واکنش های شیمیایی شده و به طور کامل وارد کوتیکول مو می شوند و با پیگمنتهای طبیعی رنگ مو ترکیب شده و تشکیل پیگمنتهای بزرگتری می دهند و در نتیجه به طور دائم در ساختمان مو باقی مانده و به همین دلیل به آنها رنگ های دائمی می گویند. رنگ موهای دائم از پرمصرف ترین رنگ موها در سرار دنیا بوده و به همین دلیل دارای سری های مختلف و انواع فانتزی آن هستند که روز به روز در حال توسعه می باشند. مارک های بسیاری از رنگ موهای دائم وجود داشته اما معمولا طرز کار همه آنها یکسان است.

خطرات استفاده مکرر از رنگ مو

انواع رنگ موtypes of hair color

استفاده از انواع رنگ مو مخصوصا استفاده مکرر از آن ممکن است ما را با خطراتی احتمالی از قبیل انواع حساسیت های پوستی، شکنندگی یا تخریب شدید موها، خشکی یا زبری بیش از حد در موها، ریزش مو و… مواجه کند. در ادامه به بررسی مواردی اینچنینی که درباره خطرات احتمالی استفاده بیش از حد از انواع رنگ مو است می پردازیم. آسان طب به شما توصیه می کند ادامه این مقاله را به دقت مطالعه فرمایید.

حساسیت در اثر رنگ مو

ایجاد حساسیت پوست در پروسه رنگ کردن مو و یا پس از آن به دلیل وجود ماده PPD می باشد. از نشانه های بارز این حساسیت می توان به خارش و سوزش پوست سر و قرمزی و تورم آن و در موارد جدی تر ایجاد تورم در اطراف چشم و مژه ها، بینی و صورت اشاره کرد. خطر ایجاد واکنش آلرژیک در پروسه رنگ مو ممکن است برای هر شخصی اتفاق بیفتد. البته افرادی که به رنگ مو حساسیت دارند ممکن است دچار راش پوستی (ضایعه پوستی) شوند که در اینصورت باید بلافاصله به پزشک مراجعه شود. آلرژی ناشی از رنگ مو مسئله ای تازه و جدید نیست. در واقع از زمانی که رنگ مو وارد دنیای آرایش و زیبایی شد این مسئله وجود داشت.

منبع: آسان طب



تاريخ : جمعه 11 اسفند 1396برچسب:رنگ مو, | 22:28 | نويسنده : Bahar |

وقتی زلزله شود چه اقداماتی ضروری است؟ تجربه نشان داده است که اول پدر فریاد بلندی می زند، مادر خانواده دست بچه ها را می گیرد و همه با ترس و وحشت به سمت در آپارتمان می دوند، در راه پله هم با همسایه های طبقه بالا و پایین مسابقه دو و پرش می گذارند تا به خروجی ساختمان برسند، این آشفتگی از خود زلزله بیشتر تلفات می گیرد. در این مطلب به شما آموزش داده می شود در هنگام زلزله چطور پناه بگیریم و یا اگر زیر آوار ماندیم چه کارهایی باید انجام شود، مرگ ساده است اما زنده ماندن در این شرایط یک تخصص است پس با ما همراه باشید. 

زلزله

زمان واکنش در زلزله

همانطور که می دانیم در لحظه وقوع زمین لرزه ، امواج p به دلیل سرعت بیشتر حرکت این موج زودتر به دستگاه زلزله نگار می رسند زمانی در حدود پانزده ثانیه از درک اولین تکان شدید فرصت داریم. بر اساس تحقیقات آسان طب امواج p بسیار کم خطرتر از سایر امواج زلزله هستند پس این پانزده ثانیه بسیار حیاتی است. اما باید این نکته را در نظر بگیرم که ممکن است کانون زلزله بسیار نزدیک ما باشد و زمان بندی این پانزده ثانیه نیز وجود نداشته باشد، پس قبل از هر اتفاقی مکان های امن خانه را پیدا کنیم و چند بار شرایط مفروض را تمرین کنیم. محل های طلایی حیات در قدم اول همان مثلث های حیات هستند که البته در رابطه با آن صحبت خواهد شد. یکی دیگر از تمرین های ما می تواند تمرین ذهنی اتفاق افتادن زلزله باشد تا با مرور چند باره آن بتوانیم در هنگام وقوع حادثه تمرکز خود را حفظ کنیم و کمتر غافلگیر شویم.

 

زلزله

منبع: آسان طب



تاريخ : پنج شنبه 3 اسفند 1396برچسب:زلزله,زمین لرزه, | 10:17 | نويسنده : Bahar |

اگر فک شما موقع غذا خوردن صدا میدهد و این صدا همراه با درد است و یا هنگام باز و بسته کردن دهان درد احساس میکنید، دائما دندان های خود را به هم میسایید، ضایعات یا تکه های سفید و قرمز رنگ در دهان خود مشاهده میکنید و مشکلاتی از این قبیل شما باید بدانید که احتمالا فک شما دچار مشکل شده است، یا دچار یک نوع بیماری فک و دهان شده اید مانند لکوپلاکی. اکثر افراد در حالی که دچار بیماری های فک و دهان هستند، از آن بی اطلاع اند، عدم توجه به مشکلات فک و دهان شما را دچار بیماری ها شدیدتر میکند این مقاله از سایت آسان طب سعی میکند شما را با بیماری های فک و دهان آشنا کند تا شما بتوانید با درمان به موقع و پیشگیری از مشکلات شدیدتر، از وقوع بیماری های حادتر جلوگیری کنید. همچنین مهم است بدانید که درد یا ناراحتی در فک می تواند به این معنی باشد که شما دچار حمله قلبی هستید، دانستن این موضوع و شناخت علائم دیگر عود بیماری قلبی، می تواند به نجات جان شما یا یکی از عزیزان کمک کند. شایع ترین بیماری های فک و دهان که افراد بابت آنها به دندانپزشک مراجعه میکنند شامل عفونت های قارچی، سوزش دهان، تبخال، آفت، زخم دهان، اختلال مفصل گیجگاهی فکی(TMD)، سرطان دهان، بوی بد دهان، لکوپلاکی، بیماری های لثه و … میباشد. ما در ادامه شما را با بخشی از این بیماری ها آشنا میکنیم، لذا در ابتدا به شما توصیه میکنیم به بهداشت و سلامت دهان و دندان خود توجه کنید و روزانه حداقل دوبار مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید تا از بروز بیماری های فک و دهان و دندان پیشگیری کرده باشید.

بیماری های فک و دهان

شایع ترین بیماری های فک و دهان

مفصل گیجگاهی فکی جایی است که فک پایین را به جمجمه متصل میکند به دلیل وجود این مفصل است که ما میتوانی غذا بجویم، خمیازه کشیده و یا صحبت کنیم. اختلال در مفصل گیجگاهی فکی جزو شایعترین بیماری های فک و دهان است. مهمترین علائم اختلال در مفصل گیجگاهی فکی شامل موارد زیر میباشد:

اکثر افرادی که دچار اختلال مفصل گیجگاهی فکی هستند در باز کردن دهان خود دچار مشکل هستند، ممکن است وقتی دهان آنها باز یا بسته است فکشان قفل کند، اکثر اوقات در ناحیه صورت احساس خستگی میکنند و گاهی یک طرف صورتشان متورم میشود، چنین افرادی ممکن است وزوز گوش هم داشته باشند که در اثر قرار گرفتن نادرست فک بالا و پایین میباشد، صدای کلیک یا صدای خرت خرت موقع باز و یا بسته کردن دهان و جویدن دارند، احساس درد در فک و یا گوش موقع غذا خوردن، سردرد های بی دلیل موقع بیدار شدن از خواب. ممکن است دندان پزشک برای تشخیص دقیق این نوع اختلال شما را به جراح دهان و فک و صورت ارجاع دهد تا معاینات بیشتری از شما به عمل آید، در این صورت پزشک فک و دهان شما را کاملا معاینه کرده و به صداهای فک شما گوش میدهد.

عوامل ایجاد اختلالات مفصل گیجگاهی فکی یا TMD :

اختلالات مفصل گیجگاهی فکی یا در یک طرف صورت و یا در هر دوطرف ایجاد میشود، عواملی که باعث ایجاد اختلالات مفصل گیجگاهی فکی میشوند عبارتند از: فشار یا ضربه محکم به فک، دندان قروچه یا همان فشردن دندانها، آرتروز در مفصل گیجگاهی فکی.

بیماری های فک و دهان

منبع: آسان طب



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 3 اسفند 1396برچسب:بیماری های فک و دهان,سلامت دهان و دندان, | 10:3 | نويسنده : Bahar |