فلج بلز چیست و چه ارتباطی با سینکینزی دارد؟

عصب صورت وقتی از مغز بیرون می‌آید به 12 شاخه تقسیم می‌شود که هر کدام از آنها مربوط به یکی از اعضای صورت است. دچار عارضه شدن هر کدام از این اعصاب می‌تواند زندگی شخص را دچار اختلال کند. فلج بلز، فلج عصب هفتم مغزی (عصب فاشیال) است که یکی از این اعصاب دوازده گانه به حساب می‌آید. این عصب عامل انتقال دهنده دستورات مربوط به حرکات صورت است. در این مقاله قصد داریم تا بدانیم که بیماری فلج بلز چیست و چه ارتباطی با سینکینزی دارد. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

فلج بلز یا فلج بل

فلج بلز

فلج بل یک بیماری خود ایمنی است که در بدن اتفاق می افتد. معمولا بیمارانی که دچار فلج بلز می شوند از دو هفته تا یک ماه قبل از آن سابقه عفونت ویروسی، سرماخوردگی یا سینوزیت را در مجاری فوقانی و تنفسی دارند که بدن وقتی بر علیه آن ویروس واکنش نشان می دهد، این واکنش ها بر جداره عصب هم تاثیر می گذارد و آن را دچار التهاب می کند. عصب، جایی که در کانال استخوانی از استخوان تمپورال خارج می شود، ملتهب می گردد و بیمار به سرعت دچار فلج نیمه صورت می شود. اگر کسی دچار فلج بلز شود یک طرف صورتش عملا افتادگی پیدا می کند، نمی تواند آب دهانش را قورت دهد، مزه ها را احساس نمی کند، پلک یک طرف صورت را نمی تواند تکان دهد و ...

چرا فلج بلز ایجاد می­‌شود؟

این فلج عامل خاصی ندارد و یک دفعه اتفاق می افتد، افتراق آن از تومورهای خلفی مغز مهم است. تومورهای خلفی مغز هنگامی که از ساقه مغز بیرون می آیند این عصب را درگیر می کنند و باعث ایجاد این فلج می شوند.

چگونگی درمان فلج بلز

فلج بلز

به گزارش آسان طب برای پاسخ به این سوال که درمان فلج بلز چیست، ابتدا باید دانست که فلج بلز دارای درجه شدید و خفیف است، هر چه خفیف تر باشد طول دوره بهبودی کوتاه تر است. اگر مریض ها در همان فاصله که این حالت ایجاد می شود به پزشک مراجعه کنند پزشکان درمان های دارویی را برای آن ها تجویز می کنند تا التهاب عصب کم شود. استفاده از دارو برای 10 روز اول بیماری است و پس از آن تنها فیزیوتراپی تجویز می شود.

منبع: آسان طب



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : دو شنبه 1 مرداد 1397برچسب:سینکینزی,فلج بلز, | 15:27 | نويسنده : Bahar |