تب کودکان زیر یک سال و روش های درمان آن

تب بیماری نیست اما میتواند نگران کننده باشد چون در اکثر مواقع عفونت و ویروس باعث تب کودکان میشود، در واقع علل شایع تب کودکان میتواند عفونت باکتریای، عفونت ویروسی و قرار گرفتن در گرما باشد. حتما دماسنج را در منزل داشته باشید و به محض احتمال تب در کودک دماسنج را زیر بغل کودک به صورت موازی با تنه در حدود سه دقیقه قرار دهید، دمای طبیعی بدن 37 درجه است، دمای برابر یا بیشتر از 38 درجه در صورت وجود علائم دیگر غیر طبیعی است. گاهی اوقات کودک علاوه بر تب دچار لرز میشود، که در این حالت باید روی نوزاد را با پتو بپوشانید و به محض برطرف شدن لرز پتو را بردارید، تب عوارضی مانند کم آبی شدید بدن و تشنج ناشی از تب و … را میتواند به وجود آورد بنابراین آن را جدی بگیرید. اکثر والدین، وقتی نوزادشان دچار تب میشود مضطرب میشوند، مخصوصا اگر سن کودک کمتر از یک سال باشد این حساسیت بیشتر میشود، به شما توصیه میکنیم آرامش خود را حفظ کنید و با اعمال راهکارهایی در خصوص درمان تب که به شما آموزش میدهیم درجه حرارت فرزند خود را پایین آورید تا نوزاد دچار اختلال شدیدتر مانند تشنج نشود.تب کودکان

تب کودکان و رابطه آن با بیماری صرع

بسیاری از والدین نگران فرزندانی که در اثر تب بالا تشنج کرده اند هستند که در آینده دچار بیماری صرع نشوند، اما نکته قابل توجه این است که هر چند افرادی که تشنج ناشی از تب را تجربه کرده اند در آنها ریسک ابتلا به صرع در آینده کمی بیشتر از دیگران است اما این به این معنی نیست که هر کودکی که تشنج گرفت در آینده دچار صرع خواهد شد. تحقیقات نشان داده است صرع میتواند جنبه ارثی نیز داشته باشد، عواملی مانند ضربه مغزی، تومور مغزی، سکته مغزی و … میتواند در بروز صرع دخیل باشند، حمله صرع بین چند ثانیه تا چند دقیقه ممکن است طول بکشد، افرادی که بیماری صرع دارند نباید در ارتفاع کار کنند، در رانندگی و شنا هم احتیاط لازم را به عمل آورند.

تب کودکان و تشنج

 تب کودکان

با بالا رفتن سریع درجه حرارت بدن ممکن است تشنج رخ دهد، هر چند تشنج ممکن است در اثر بیماریهای عفونی مانند سپسیس و منژیت هم باشد. تشنج اکثرا در اولین روزی که کودک دچار تب شده و تب 39 درجه سانتیگراد و بالاتر دارد رخ میدهد، در حین تشنج کودک هوشیاری خود را از دست میدهد و حتی ممکن است زبان خود را گاز بگیرد، سفتی بدن و اندام، حرکات شدید دست و پا، سیاهی دور لب، قفل شدن فک از علائم تشنج در اثر تب بالا میباشد، در این شرایط کودک را تنها نگذارید و او را به پهلو بخوابانید و اگر مواد غذایی در دهان کودک هست به آرامی خارج کنید، از دادن دارو در این شرایط خودداری کنید چون ممکن است سبب خفگی کودک شود، مدت زمان تشنج و علائم آن را به خاطر بسپارید تا در صورت مراجعه به پزشک، پزشک را در جریان بگذارید. اگر تشنج پنج دقیقه یا بیشتر طول کشید آمبولانس را خبر کنید.

این مقاله از سایت دکتر طب به شما توصیه میکند تا جای ممکن از وقوع تشنج خودداری کنید به این صورت که بدن کودک را با اسفنج مرطوب شده توسط آب ولرم خنک نگه دارید، مایعات خنک به کودک بدهید، درجه حرارت کودک را پایین بیاورید تا از وقوع تشنج جلوگیری شود.

منبع: دکتر طب



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : جمعه 11 اسفند 1396برچسب:تب کودکان,درمان تب, | 22:49 | نويسنده : Bahar |