رفتار فرزند آینه تمام نمای رفتار والدین

موضوع پرورش صحیح رفتار فرزند همواره یکی از بزرگترین مشغولیت‌‎های فکری والدین بوده و در بسیاری از موارد به دلیل عدم رعایت اصول پایه و همچنین عدم توجه به استعدادها و علایق کودک و بی‌اطلاعی از چگونگی تبادلات غریزی در درون کودک، منجر به پرورش ناصحیح رفتار فرزند خواهد شد. در این مقاله به بررسی همه جانبه این موضوع پرداخته و از منظری متفاوت و عمیق‌تر برای ریشه‌یابی علت ناهنجاری رفتاری در فرزندان خواهیم پرداخت.

 

رفتار فرزند

 

چگونگی پرورش صحیح رفتار فرزند

معنای کلمه پرورش، یعنی آموزش و خوراک دادن به منظور بالندگی و معنای بالندگی، رشد و نمو به سوی بلوغی فاخرانه می‌باشد. بنابر این تعریف برای پرورش رفتار فرزند نیاز است که والدین از نو تبدیل به کودک شده و از ابتدا و همزمان با فرزند خود، به پرورش درون و بیرون خود بپردازند، یعنی پرورش رفتار فرزند مترادف است با اصلاح رفتار والدین و در غیر اینصورت نتیجه این آموزش، به بلوغ فکری و رفتاری فرزند ختم نخواهد شد. جمله معروفی وجود دارد که می گوید رفتار فرزند آینه تمام نمای رفتار والدین است اما در اینجا لازم می بینیم پرانتزی باز کرده و عنوان کنیم رفتار فرزند، همچنین قرینه و بازتاب رفتار والدین و البته پاسخی به احوالات و نیات ناپیدای درونی والدین می باشد. بنابراین از اصلی ترین ارکان پرورش صحیح رفتار فرزند، پاکسازی درون والدین می باشد و گرنه اولین سنگ بنای دروغ را در درون طفل خود بنیان خواهیم نهاد. آسان طب از شما عزیزان دعوت می کند ادامه این مقاله را با دقت مطالعه فرمائید.

تاثیر احوالات درون و بیرون والدین بر رفتار فرزند

رفتارهای بلوغ نایافته والدین تاثیری ویرانگر بر شخصیت کودک و البته اعتماد به نفس او خواهد گذاشت، چرا که در صورت وجود مشکلات شخصیتی یکی از والدین یا هر دو، پس از مدت زمانی کوتاه، در رفتار فرزند بروز خواهد کرد. این تاثیرات به صورتی کاملا واضح، مستقیم و متقارن در رفتار فرزند مشاهده شده و به شکلی کپی شده از والد به فرزند منتقل خواهد شد. این نوع از انتقالات رفتاری شامل:

  • مدل تفکر کپی شده از والد به فرزند
  • مدل استایل درونی کپی شده از والد به فرزند
  • مدل انتخاب همسر به صورت کپی شده از والد به فرزند
  • نوع برخوردهای اجتماعی
  • شرطی شدگی های تزریق شده از والدین به کودک مانند ترس های مشترک و رایج (ترس از تاریکی، ترس از سوسک، ترس از حیوانات و…)

رفتار فرزند

موارد مذکور در بالا از رایج ترین تقارن و تشابه در انتقال رفتار والدین به رفتار کودک می باشد و تهدیدی جدی برای پرورش کودک و شخصیت درونی او به شمار می آید، چنین انتقالاتی می تواند با مراقبت و توجه شبانه روزی و همچنین یک فرهنگ سازی قوی و اصولی، در مورد اصلاح همزمان رفتاری والدین و کودک تا حد مطلوبی به نتیجه مثبت دست پیدا کند اما موضوع به همین جا ختم نخواهد شد. موارد ناپیدای دیگری در درون والدین وجود دارد که تاثیراتی عجیب و همچنین واضح در رفتار فرزند باقی خواهد گذاشت که در ناخودآگاه والدین روی داده و باید نسبت به درمان آنها جدی بوده و عزمی راسخ و نیتی محکم داشته باشند. این انتقالات درونی شامل:

  • انتقال نامحسوس حسادت از والدین به کودک
  • انتقال نامحسوس کینه توزی از والدین به کودک
  • انتقال نامحسوس دروغگویی از والدین به کودک

منبع: آسان طب



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : جمعه 10 فروردين 1397برچسب:رفتار فرزند,پرورش کودک, | 23:40 | نويسنده : Bahar |