آشنایی با کاربرد آمپول آپروتینین Aprotinin

مکانیسم اثر  آمپول آپروتینین

آمپول آپروتینین علاوه بر جراحی قلب در کنترل خونریزی ناشی از پلاسمین خون (دیده شده در بیماری های لوسمی حاد و یا بعد از درمان با انواع داروهای ترمبولیتیک و یا در هنگام برداشتن تومورهای بدخیم) نیز مصرف دارد. به طور کلی آمپول آپروتینین یک مهار کننده ی آنزیم پروتئیناز است که دارای چندین نوع مکانیسم اثر بر روی سیستم انعقاد خون می باشد. پس از مصرف دارو و ورود وریدی آمپول آپروتینین به بدن این دارو به سرعت در فضای خارج سلولی پخش می شود سپس به طور فعال توسط توبول های پروکسیمال در کلیه ها جمع شده و به آرومی در کلیه متابولیزه می شود و به مرور از غلظت پلاسمایی آن کاسته می شود. ضمنا آمپول آپروتینین به شکل مستقیم با مهار پلاسمی و  کالیکریئین از فیبرینولیز پیش گیری می کند. نیمه ی عمر این دارو بعد از پخش شدن در خون ۱۵۰ دقیقه است و حدودا به مدت ۱۰ ساعت در بدن دوام خواهد آورد. آمپول آپروتینین به شکل غیر فعال از طریق ادرار از بدن خارج می شود.

عوارض جانبی و تداخلات دارویی 

آمپول آپروتینین

در صورت وجود آلرژی به آمپول آپروتینین عوارضی همچون ضعف تنفسی، تاکیکاردی، اسپاسم برونش ها، آنافلاکسی، تغییر رنگ و خارش ایجاد می شود. بقیه عوارض جانبی این دارو عبارتند از:

√ سیستم قلبی - عروقی: تاکیکاردی، نارسایی قلبی، برادیکاردی، ترومبوز، ایست قلبی، ایسکمی میوکارد، شوک، بلوک قلبی، خونریزی و فیبریلاسیون بطنی.

√ اعصاب مرکزی: اضطراب، تشنج، حالت گیجی و تب.

√ متابولیک: هایپرگلیسمی، هایپوکالمی و اسیدوز.

منبع: آسان طب


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : چهار شنبه 18 مهر 1397برچسب:آمپول آپروتینین,لوسمی, | 10:21 | نويسنده : Bahar |