روان شناسی نقاب و دلایل مخفی‌سازی شخصیت واقعی

در روان شناسی نقاب وجود انگیزه‌ها و تحریکات غریزی پایه، سبب ساز اختلالی با عنوان ماسک شخصیتی خواهد شد که در این مقاله به بررسی همه جانبه این موضوع خواهیم پرداخت. در روان شناسی نقاب موضوعاتی همچون تحریک غریزه ترس، اختلالات هویت جنسیتی، خود کم بینی و… باعث به وجود آمدن تمایلی بیمارگونه به استفاده از انواع ماسک های دروغین بر چهره خواهد شد که یکی از این ماسک ها استفاده افراطی از لوازم آرایش مردانه و زنانه و دیگری رفتن در قالب شخصیتی دروغین می باشد که هدف از استفاده از هر دو تکنیک، با انگیزه استتار و مخفی سازی شخصیت واقعی انجام می‌پذیرد.

روان شناسی نقاب

پایه اصلی اختلال شخصیتی در روان شناسی نقاب

به یاد داشته باشید که هیچ موضوعی نمی تواند انسان را به خشم بیاورد مگر اینکه قبل از آن به وسیله تحریک غریزه ترس، بقاء فعلی او را تهدید کرده باشد و هیچ موضوعی نمی تواند سبب ترس انسان شود مگر اینکه قبل از آن به وسیله تحریک غرور او، اختلالی در ادراک او به وجود آورده باشد. این یک قاعده کلی در پاس کاری غرایز پایه به یکدیگر بوده و به عنوان قانون و پایه ای اصل کاری، در شرطی سازی انسان نقش آفرینی می کند. شرطی شدگی انسان در ابتدا به نوعی یک تکنیک خود انگیخته بوده به منظور حفظ بقاء و حیات انسان، تا بتواند پاسخی زمینی به میل و عطش سیراب ناشدنی انسان به جاودانگی داده باشد. سپس با گذشت زمان این خود انگیختگی دچار ناهشیاری شده و این ناهشیاری به صورتی کاملا آموزشی اما مخفی، به قسمت ناخودآگاه مغز آیندگان منتقل شده است. اما برای هر کودکی در سالهای ابتدایی زندگی مشابه چنین شرطی شدگی ای، با انگیزه ای خودآگاه اتفاق خواهد افتاد.

نمودهای ظاهری در روان شناسی نقاب

روان شناسی نقاب

پس از دوگانگی مذکور، انسان به استفاده از انواع نقاب ترغیب شده و رفته رفته در مخفی سازی شخصیت واقعی خود در پس این نقاب ماهرتر خواهد شد و چیزی نمی گذرد که چندین و چند نقاب دیگر نیز وارد عمل شده و یک اعتیاد عجیب و خود انگیخته اتفاق خواهد افتاد. در روان شناسی نقاب انواع مختلفی از پنهان سازی شخصیت واقعی وجود دارند که معمولا به شرح زیر می باشند:

  • انحراف تمرکز و توجه از طبیعت ذاتی بر روی غرایز پایه
  • پنهان سازی علایق واقعی و تمرکز بر موضوعاتی دیگر
  • فرار از تنهایی و افراط در رفت و آمدهای دوستانه و اجتماعی
  • تغییر در علایق و قرار دادن فعالیت هایی مغایر با شخصیت واقعی در برنامه زندگی

منبع: آسان طب



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : یک شنبه 19 فروردين 1397برچسب:روانشناسی نقاب, | 17:41 | نويسنده : Bahar |