9 مرحله برای درمان ضربات کودکی از لحاظ روانشناسی

هر زخمی در کودکی باعث به وجود آمدن احساساتی درون ما می‌شود و اگر هنگام اتفاق افتادن این زخم، احساس مربوط به آن را به درستی حس نکنیم، تمامی آن احساسات در درون ذهن و مغز ما گیر می‌کنند و با ما بزرگ می‌شوند. بجای اینکه از آن ضربات کودکی درمان شویم و به زندگیمان ادامه دهیم، همه آنها تا دوران بزرگسالی با ما همراه خواهند بود و تا زمانی که ما آنها را به درستی تجزیه و تحلیل نکنیم از ما جدا نخواهند شد.

ضربات کودکی
بهترین واکنش به ضربات کودکی معمولا از نادرترین راه‌ها می‌باشد. وقتی آسیب وارد می‌شود ما کاملا متوجه آن خواهیم بود، احساس برخواسته از واقعه اعم از ناراحتی، خشم، دلگیری و… را به خوبی حس می‌کنیم و بعد از آن می‌فهمیم که این واقعه به صورت عمدی برای نابود کردن ما نبوده است، پس ما هم بد برداشت نمی‌کنیم و به راحتی از آن می‎گذریم. اما چون احساساتی مثل خشم و ناراحتی، احساسات دردناکی هستند، این پروسه رها کردن خود به خود اتفاق نمی افتد. پس ما بجای تجزیه و تحلیل کردن حوادث به عنوان یک کودک، آنها را سرکوب می‌کنیم. به عنوان یک کودک این پروسه سخت تر آن چیزی است که هر کسی بتواند تصور کند. بعد از آن ما همه این زخم ها را با خود به بزرگسالی حمل می‌کنیم و از این زخم ها در روابط مشترک، محیط کاری، شادی، سلامتی و سایر موقعیت های زندگیمان استفاده می‌کنیم.

ضربات کودکی و عدم حس موقعیت‌های احساسی

حتی عاشق ترین و محتاط ترین پدر و مادر هم می‌توانند ضربه نهایی را به کودک بزنند. پدر و مادر از اینکه فرزند خود را آسیب دیده ببیند متنفر هستند. بعد از آسیب دیدن فرزند “چه روحی چه فیزیکی” پدر یا مادر به سمت فرزند هجوم می آورد که ” ناراحت نباش ” “چیزی نشده که” ” دیگه گریه نکن مامان و بابا مواظبتن” و… همانطور که گفتیم پدر و مادر با گفتن این جملات به فرزنده آسیب دیده او را کیش و مات می‌کنند به گونه ای که یک غریبه نمی‌تواند اینطور به یک کودک آسیب بزند.

1. قدم اول سکوت

ضربات کودکی

برای قدم اول مکانی آرام را انتخاب کنید جایی که دیگران مزاحم کار شما نشوند، روی زمین بنشینید. در زمان حال باشید و اصلا به حوادث گذشته یا مشکلات آینده فکر نکنید. برای چندین دقیقه در این وضعیت بمانید. زمینی که روی آن نشسته اید ممکن است گرم یا سرد باشد. گرما یا سرما را روی تمامی نقاط بدنتان حرکت دهید.

منبع: آسان طب



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : یک شنبه 19 فروردين 1397برچسب:ضربات کودکی, | 20:10 | نويسنده : Bahar |