ویتامین C و جذب آن با تغذیه طبیعی

ویتامین C و حکایت آن کشتی که در کتابهای مدرسه است را همه به خاطر دارند، داستان از این قرار بود که عده‌ای ملوان، برای کشف سرزمین‌های تازه به راه افتادند و بعد از مدتی لثه‌های آنها خونریزی کرد و به حال بدی گرفتار شدند، امیدی به نجات نداشتند تا به جزیره‌ای رسیدند و پس از مصرف میوه‌های تازه بعد از چند روز بهبود یافته و حالشان بهتر شد، از آن پس میوه‌ها و سبزیجات هم به جیره غذایی‌شان اضافه شد، اما این سوال باقی ماند که چه شد این اتفاق برای آن ملوانان افتاد و سریع بهبود یافتند؟ این سوال باقی ماند تا در سال 1928 دوای آن درد کشف شد و آن ماده حیاتی به نام اسید اسکوربیک یا ویتامین C نام گرفت. اسکوربیک برگرفته از نام بیماری ملوانان که به اسکوری شهرت یافته بود برداشته شد و از آن پس این ویتامین یکی از مهمترین ویتامین‌های بدن شناخته شد. بهتر است کمی بیشتر در رابطه با این ویتامین حیاتی بدانیم.

ویتامین C

ویتامین C

یکی از مهمترین ویتامین های محلول در آب با فرمول C6H8O6 دارای پیوند کربی است و به دلیل این خاصیت یکی از مهمترین ویتامین های موثر در فعالیت های شیمیایی بدن می‌باشد. ویتامین ث را می توان یکی از حساس ترین مواد آلی در طبیعت دانست که به سرعت با ملوکول های هوا ترکیب شده و اکسید می شود. این ماده حساس در مجاورت آهن و مس هم خاصیت خود را از دست داده و در مقابل گرما به سرعت از بین می رود، همچنین این ماده حساس یکی از مهمترین آنتی اکسیدان هایی است که در کنترل و بالا بردن سیستم ایمنی بدن در مواجهه با غدد سرطانی بسیار موثر عمل می کند و شاید بشود گفت یکی از مهمترین عناصر دور شدن بدن از استرس و افسردگی است.

ویتامین ث و آنچه در بدن انجام می‌دهد

ویتامین C

باید گفت این ویتامین یک معجره است، معجزه ای عجیب و نقشی بسیار پررنگ در روند سلامت و شادابی بدن می‌باشد، این ویتامین مانند خانواده ویتامین B در سوخت و سازهای پروتئینی نقشی ندارد اما مهمترین فعالیتش، مراقبت از سلامت سلولی و تنظیم درست عمکردهای سلولی است. طی بررسی بیماری ملوانان و اسکوربی متخصصان به این نتیجه رسیدن که ویتامین ث یکی از موثرترین مواد برای قرص و محکم کردن بافت های بدنی است و این عمل به واسطه تنظیم سیکل کاری سلول و تولید کلاژن که همان ماده اولیه نگهداری سلول های بافتی است رخ می دهد و می توان گفت که کمبود و از بین رفتن بافت پیوندی در ملوانان باعث خونریزی لثه ها شده و این فعالیت مهم زمانی بیشتر جلوه می کند که بدانیم ما 13 نوع بافت پروتئینی کلاژن در بدن داریم که یکی از موثرترین موارد تولید کننده آن، ویتامین ث است. این ویتامین به دلیل محلول بودن در آب و غوطه وری در خون بدن انسان مانند یک محافظ در مقابل سموم شیمیایی که بر روی بافت های بدن تاثیراتی مخربی می گذارد عمل نموده و به همین دلیل  ویتامین C یکی از مهمترین آنتی اکسیدان های بدن است.

منبع: آسان طب

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : یک شنبه 19 فروردين 1397برچسب:ویتامین C,اسید اسکوربیک, | 20:38 | نويسنده : Bahar |