خانواده ویتامین ها و جایگاه آن‌ها در تغذیه سالم

خانواده ویتامین‎‌ ها بخش بزرگی از تغذیه حیاتی ما و البته نگرانی دائمی همه مردم و خانواده‌ها می‌باشد. بعضی وقت‌ها کافی است یک عطسه کنید، سریع توصیه‌های تکراری می‌شنوید که آب پرتقال و لیمو شیرین بخور چون ویتامین دارد و اینگونه بین مردم جا افتاده است که ویتامین خوب است و باید مصرف شود. گاها بجای تامین طبیعی آن متوسل به قرص های رنگ وارنگ ویتامین‌ها می‌شویم و حتما دیده‌اید کسانی که روی میزشان انواع مرکبات است اما قرص ویتامین C می‌خورند، در این مطلب می‌خواهیم بدانیم در کل ویتامین چیست و خانواده ویتامین ها شامل چه زیر مجموعه‌هایی می‌باشد.

خانواده ویتامین ها

خانواده ویتامین ها شامل چه مواردی است؟

ویتامین ها، فعالیت های چند منظوره ای در بدن دارند و همچنین گونه ای از ترکیبات آلی هستند، در کل ترکیبات آلی یعنی موادی که در پیوندهای شیمیایی خود عنصر کربن را دارند، به دلیل ترکیبات خاص، پیوندهای شیمیایی و عنصر کربن نهفته در ویتامین ها، این عناصر در بدن نقش های متنوعی چون سوخت و ساز، تنظیم چرخ های حیاتی و تبدیلی برخی عناصر، تفکیک عنصر متفاوت را بر عهده دارند، در نهایت ویتامین‌ها در هر بخش وظیفه ای دارند و در اکثر مواقع کاتالیزهای فعل و انفعالات درونی بدن هستند. به همین دلیل ویتامین ها یکی از مهمترین عناصری هستند که باید بر اساس برنامه منظمی به بدن وارد شوند و این ورود به این دلیل است که غالب این عناصر در بدن ما تولید نمی شوند اما طبیعت با نگرشی شگفت همه آنها را در نهاد خود تولید کرده و آدمی با برنامه ریزی درست و متنوع غذایی می تواند آنها را جذب نماید.

خانواده ویتامین ها

خانواده ویتامین ها

خانواده بزرگ ویتامین ها به 2 بخش بسیار مهم تقسیم بندی می شود:

  1. ویتامین های محلول در آب که به چند شاخه مهم و حیاتی تقسیم بندی می شوند: ویتامین C و ویتامین های خانواده B که برای ادامه روند و فعالیت خود در بدن به آب احتیاج دارند. این دسته از ویتامین ها در صورت ازدیاد مصرف از طریق مثانه دفع شده اما می توانند به کلیه آسیب بزنند و باید بدانیم که این دسته ویتامین ها در بدن ذخیره نمی شوند.
  2. ویتامین های محلول در چربی که برای فعالیت های خود احتیاج به چربی دارند و شامل ویتامین های A . E . K . D هستند، این ویتامین ها به دلیل ترکیب با چربی و قدرت جذب در کبد می توانند برای مدت طولانی تری بین 1 تا 6 ماه ذخیره شوند، اینگونه ویتامین ها در صورت ازدیاد مصرف و جذب شدگی بالا در کبد می توانند بدن را وارد مسمویت ویتامینه کنند.

منبع: آسان طب



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : یک شنبه 19 فروردين 1397برچسب:خانواده ویتامین ها,تغذیه, | 20:44 | نويسنده : Bahar |