خانواده ویتامین B و آشنایی با عوارض کمبود آن

خانواده ویتامین B بزرگترین خانواده ویتامین‌های زنجیره‌ای در بدن و یکی از حساسترین خانواده‌های مواد غذایی بوده که مصرف روزانه آن الزامی است. در این مطلب می‌خواهیم بدانیم این خانواده در بدن چه کارهایی انجام می‌دهد و چگونه می‌شود این نوع ویتامین را به بهترین و ساده‌ترین شکل به بدن رساند.

خانواده ویتامین B

خانواده ویتامین B یک خانواده حساس

این خانواده جزء ویتامین های محلول در آب بوده که اکثر شاخه های این نوع ویتامین در بدن ذخیره نمی شود و مازاد آن روزانه از بدن بواسطه سیستم ادراری دفع می شود. خانواده ویتامین B شامل 10 شاخه مجزا اما در عین حال به هم وابسته هستند، این گروه از طریق روده جذب شده و مانند ویتامین C بیشترین نقش را در فعالیت های بیوشیمیایی بدن دارد و حیطه اصلی شان در واکنش های سلولی آزاد نمودن انرژی از مواد غذایی سلولی بدن است ( دقت شود گفته شده مواد غذایی سلولی یعنی آنچه در سلول به عنوان غذای مخصوص به خودش شناخته می شود). این گروه از ویتامین ها بسیار حساس بوده و به سرعت در برابر گرما، نور و مواد شیمیایی مانند مواد نگه دارنده واکنش نشان می دهد و از بین می رود. بدانید که با از بین رفتن فرد اول این خانواده یعنی B1 فعالیت بقیه شاخه این دسته ویتامینی بی اثر می شود به همین دلیل می شود گفت که قاتل این گروه گرما، نور و مواد شیمیایی است.

ویتامین B1 ( تیامین )

خانواده ویتامین B

ویتامین ب1 پیش قراول این گروه از ویتامین ها است و با نام علمی تیامین شناخته می شود، تاثیر مستقیم بر متابولیسم و سوختن قندها و چرخه هیدرات کربن در بدن دارد. این نوع ویتامین یکی از فعالان چرخه کربن در بدن و یکی از مهمترین عناصر بالابردن کیفیت و انتقال پیام رسانی عصبی به چرخه فعال مغزی می‌باشد، همچنین تا حدودی به تنظیم ضربان قلبی کمک می کند و یکی از بهترین ویتامین ها برای افراد عصبی و ناراحت است.

منبع: آسان طب



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : یک شنبه 19 فروردين 1397برچسب:ویتامین B, | 22:24 | نويسنده : Bahar |