خود سرزنشی و 7 روش خلاصی از آن

آیا شما دائم مشغول فکر کردن به افکار منفی درباره خودتان هستید؟ دائم خودتان را پایین می‌آورید؟ خودتان را سرزنش می‌کنید؟ آیا دائم مشغول مقایسه کردن خودتان با افرادی هستید که فکر می‌کنید کاملند؟ وقتی اشتباهی مرتکب می‌شوید آیا فکر می‌کنید که خیلی بی‌عرضه هستید و هر کس دیگری جای شما بود کار را بهتر انجام می‌داد؟
اگر جواب همه سوال‌های بالا بله است نمی‌توانیم به شما تبریک بگوییم ولی حداقل می‌توانیم امیدواری بدهیم که شما تنها نیستید و افراد زیادی مثل شما فکر می‌کنند، تصور می‌کنند که اشتباهات آن‌ها بزرگترین اشتباهات روی زمین است و خودشان هم بی‌عرضه‌ترین انسان‌های روی کره زمین هستند که توانایی انجام هیچ‌ کاری را ندارند.

خود سرزنشی

خود سرزنشی – شناسایی افکار منفی

افکار منفی که درباره خودتان دارید ممکن است آنقدر به صورت اتوماتیک اتفاق بیفتد که شما حتی متوجه آنها هم نباشید، ولی سعی کنید آنها را دستگیر کنید، آنها را بنویسید و در نهایت متوجه می‌شوید که همه آنها تبدیل به یک نقشه بی‌نظیر برای نابود کردن خودتان می‌شوند. شاید با خوتان فکر کنید که “من آدم کسل کننده‌ای هستم، من در هر کاری شکست میخورم، من نمیتوانم هیچ کاری را درست انجام بدهم، عجب آدم مزخرفی هستم من و …” پیشنهاد اول این است که تمامی این گلوله‌های آتشینی که به سمت خودتان پرتاپ می‌کنید را بشناسید و حداقل بدانید که راجب خودتان چه بد و بیراه‌هایی می‌گویید.

خود سرزنشی

مزایای خود سرزنشی چیست؟

بعضی ها فکر می‌کنند لازم است که خود سرزنشی داشته باشند چون اینکار باعث می‌شود با انگیزه‌تر عمل کنند. اگر شما به عنوان حیوان خانگی خود یک سگ داشته باشید به خوبی متوجه می‌شوید که زورگویی و غرولند کردن شما را به جایی نمی‌رساند. اگر خودسرزنشی در واقع جواب می‌داد، پس مردمی که در کارهایشان موفق هستند باید از خودشان متنفر می‌بودند. آیا خود سرزنشی واقعا به شما کمک می‌کند به اهدافتان برسید؟ یا در حقیقت شما را عقب نگه می‌دارد؟

منبع: آسان طب



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : سه شنبه 21 فروردين 1397برچسب:خود سرزنشی, | 1:26 | نويسنده : Bahar |