بخل یا حسادت و بررسی انواع مختلف آن

آیا بخل می‌تواند یک احساس مثبت باشد؟ به نظر شما آیا حسادت می‌تواند روی دیگری نیز اثر داشته باشد و به جای ویران کردن خود و اطرافیان در حقیقت بتواند در انجام امور به ما کمک کند؟ با یک مثال شروع می‌کنیم: شما برای مدتی نسبتا طولاتی دلتان را برای مقامی مدیریتی صابون زده‌اید و تمام توانتان را برای رسیدن به هدفتان، وسط گذاشته‌اید. به تمامی نصیحت‌ها و پیشنهادات رئیستان در حوزه کاری گوش کرده‌ و تمامی آنها را اجرا کرده‌اید.

بخل

بخل ، ترکیبی از احساسات

بخل یا حسادت یک احساس پیچیده و مختلط با احساسات دیگر است، آنجا شروع می‌شود که متوجه می‌شوید فردی، چیز ارزشمندی دارد که شما ندارید اما این احساس به تنهایی به سراغ شما نمی‌آید بلکه با احساسات دیگری از قبیل درد و نارضایتی همراه می‌شود. اگر از زاویه‌ای دیگر نگاه کنیم، حسادت باعث می‌شود ما از موقعیت اجتماعی کنونی خود آگاه شویم و در این شرایط بخل به فرد کمک می‌کند تا خود را بالا بکشد، تا خود را پرورش دهد و به موقعیت‌های مناسب دیگری دست پیدا کند. این روی خوش حسادت است و برای افراد مفید و ارزشمند واقع می‌شود.

نظریه گذشتگان و نظریه کنونی

بخل

از دیگاه سنتی، حسادت توسط رهبران مذهبی در گذشته شناخته شده است. تمامی افراد مطلع در فلسفه، حسادت را به چشم شیطان تشبیه کرده بودند که آدمی باید از شر آن خلاص میشد اما امروزه متخصصان باور دارند که حسادت می‌تواند یک جنبه‌ی روشنی نیز داشته باشد بخصوص زمانی که ما از آن به عنوان انگیزه‌ای استفاده می‌کنیم تا خودمان را پرورش دهیم. این زاویه روشن بخل با زاویه تاریک آن تفاوت دارد.

منبع: آسان طب



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : شنبه 25 فروردين 1397برچسب:بخل,حسادت, | 17:41 | نويسنده : Bahar |